Diferenciace výuky na 1. stupni základní školy - případová studie školy
Differentiation of teaching at lower primary school - school case study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157310Identifikátory
SIS: 223496
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
diferenciace, individualizace, strategie, učitel 1.stupně ZŠ, výukové metody, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
differentiation, individualization, strategies, primary school teacher, teaching methods, qualitative researchPráce pojednává o diferenciaci, která je v současné době v souvislosti s inkluzivním vzděláváním velmi aktuálním tématem. Na učitele je kladen nárok přizpůsobovat výuku individuálním potřebám žáků v heterogenních třídách. Cílem této práce je tedy popsat různé diferenciační strategie a metody, které učitelé mohou používat, a zjistit, zda a jakým způsobem jsou v praxi na 1. stupni soukromé základní školy realizovány. V teoretické části práce jsou definovány pojmy diferenciace a individualizace a zmapovány vzdělávací strategie a výukové metody podporující diferenciaci se zohledněním individuálních specifik osobnosti žáků. Empirický výzkum je zaměřen na zkoumání používání diferenciačních strategií u učitelů ve třídách 1. stupně soukromé základní školy. Kvalitativními výzkumnými metodami jsou hloubkové rozhovory s učiteli a pozorování výuky. Z diferenciačních strategií a metod, které jsou shrnuty v teoretické části, v pozorovaných vyučovacích hodinách převládala skupinová práce a metody programu čtením a psaním ke kritickému myšlení. V praxi tedy byla nejvíce uplatňována diferenciace vnitřní s převažující prací v heterogenních skupinách. Klíčová slova: diferenciace, individualizace, strategie, učitel 1. stupně základní školy, výukové metody, kvalitativní výzkum, případová studie
The thesis focuses on differentiation, which is currently a highly discussed topic in connection with inclusive education. Teachers are expected to adjust their way of teaching to the individual needs of students in heterogeneous classrooms. The aim of this thesis is to examine various differentiation strategies and methods, which teachers could use and moreover, to discover whether the methods are being applied to education scheme in a private primary school and if so, then in what ways. The theoretical part introduces the terms differentiation and individualisation and in addition, explores teaching strategies and methods supporting differentiation together with allowing for the individual students' needs. The empirical study investigates the use of differentiation strategies among private primary school teachers. Qualitative research is based on in-depth interviews with teachers, which were conducted right before and after detailed in class-observation of their teaching. The research discovered that out of various differentiation strategies and methods, which were introduced in the theoretical part, the majority of observed classes were focusing on group work and critical thinking. It was clear that in practice, the internal differentiation prevailed over the external one together with working...