Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na 2. stupni ZŠ
The linking of literary and musical ballads in music education at second stage of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157306Identifikátory
SIS: 224303
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jiřičková, Jiřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
20. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Lidová balada, umělá balada, zhudebnění balad, hudební výchova, didaktické situace, pedagogicko-psychologický aspektKlíčová slova (anglicky)
Folk ballad, artificial ballad, music rendition of ballads, music, didactic situations, pedagogically psychological aspectDiplomová práce Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na druhém stupni základní školy se zabývá obecným žánrovým vymezením balady z hlediska literárního i hudebního. Práce prostřednictvím několika odborných publikací dokládá spolupůsobení obou umění při vzniku tohoto žánru. Dále ozřejmuje několik základních vymezení žánru, zejména baladu lidovou a baladu umělou. U každé je uvedeno několik významných autorů z řad českých literátů. Na základě přehledu významných českých tvůrců balad jsou rozpracovány příklady hudebních forem, které zvolili čeští hudební autoři pro svá díla inspirovaná slovesným uměním. Pozornost je věnována pedagogicko-psychologickému aspektu balady, na kterém je doloženo významné působení tohoto žánru na rozvoj klíčových kompetencí žáka na druhém stupni základní školy. V několika bodech je pojednáno o přínosu balady jako prvku k propojení jednotlivých vzdělávacích oblastí a podpoře mezipředmětových vztahů. Cílem diplomové práce je doklad o spolupůsobení slovesného a hudebního umění na základě přehledu vývoje žánru balady a jejího hudebního ztvárnění. Práce je zdůvodněním přínosu balady a jejího zhudebnění pro pedagogickou činnost. V textu jsou uvedeny dvě didaktické situace, které je možné využít na druhém stupni základní školy a přesvědčit se tak ryze prakticky o...
The diploma thesis The linking of literary and musical ballads in music education at the second stage of elementary school delineates the general definition of the ballad genre from the literary and musical point of view. The work demonstrates the interaction of both arts during the creation of this genre, inferring from several professional publications. It also clarifies the main branches of the genre, especially the folk ballad and the artificial ballad. Main Czech authors contributing to these genres are introduced within each of these ballads. Based on the overview of Czech music authors, the examples of musical forms, inspired by verbal art and chosen by these authors for their compositions, are described. Attention is paid to the pedagogically psychological aspect of the ballad, which demonstrates the significant influence of this genre on the development of the individual competencies of the pupil at the second stage of elementary school. The contribution of the ballad to educational areas and its benefits on mutual school subject relationships are discussed in several points. This diploma thesis shows evidence of the interaction of verbal and musical art considering the overview of the ballad genre development and its music rendition. The text proves contribution of the ballad and its...