Klima v mateřské škole v sociální a pracovní rovině
Social and Work Climate in the Kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157257Identifikátory
SIS: 202188
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazáčová, Nataša
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mateřská škola, učitelka v mateřské škole, dítě předškolního věku, klima v mateřské škole v sociální a pracovní rovině, vztahy, komunikace a rizika v mateřské školeKlíčová slova (anglicky)
Kindergarten, kindergarten teacher, pre-school child, social and work climate in kindergarten, relations, communication and risks in kindergartenV diplomové práci jsou shrnuty informace o současné mateřské škole, jejích důležitých kurikulárních, legislativních dokumentech a hlavních aktérech výchovně vzdělávacích procesů v mateřské škole - učitelce a dětech předškolního věku. Dále se věnuje školnímu klimatu, faktorům, které ho ovlivňují a především se zaměřuje na klima v mateřské škole a na vztahy, komunikaci a její rizika. Tato diplomová práce mapuje a vyhodnocuje, co vnímají učitelky v mateřské škole ze sociálního a pracovního klimatu jako nejvíce dominantní. Jak ovlivňuje kvalita školního/třídního klimatu výkon práce učitelek mateřské školy, jaké faktory toto klima podporují a jaké ho brzdí. Zároveň má ověřit fungování spolupráce učitelek v pedagogické rovině při tvorbě Třídního vzdělávacího programu a společných aktivit v mateřské škole. KLÍČOVÁ SLOVA Mateřská škola, učitelka v mateřské škole, dítě předškolního věku, klima v mateřské škole v sociální a pracovní rovině, vztahy, komunikace a rizika v mateřské škole
The present thesis summarises information about today's kindergarten, about its important curriculum policy documents and about the main participants of its educational process - the teacher and the pre-school children. It deals with the school climate and with its influencing factors, focusing on the work climate in kindergartens, namely on human relations, communication and its risks. This thesis maps and evaluates kindergarten teachers' perception of the social and work climate and what they find prominent, how the school/class climate quality influences kindergarten teachers' work performance, what sort of factors encourage the optimal climate and what sort of factors curb it. It aims to verify the functioning of teachers' pedagogical cooperation in classroom curriculum development and the functioning of collective activities in kindergarten. KEYWORDS Kindergarten, kindergarten teacher, pre-school child, social and work climate in kindergarten, relations, communication and risks in kindergarten.