Plavecká výuka pohybově nedostatečně disponovaných jedinců
Swimming education of handicapped people
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15678Identifiers
Study Information System: 30154
Collections
- Kvalifikační práce [8435]
Author
Advisor
Referee
Peslová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Plavecká výuka nedostatečně pohybově disponovaných jedinců Název v angličtině: Swimming education of handicaped people Cíle práce: Cílem práce je navrhnout a ověřit koncepci integrace jedinců, kteří jsou nedostatečně pohybově disponovaní, trpící specifickou vývojovou poruchou učení (SPU), poruchou pozornosti a chování (ADHD) nebo vývojovou poruchou koordinace mladšího školního věku, do běžné základní plavecké výuky. Metoda: Charakter práce mi dovoluje použít analýzu odborné literatury, metodu testování, metodu pozorování, metodu rozhovoru. Syntézu praktických a teoretických poznatků, získaných během práce s dětmi. Výsledky: Ukazují možné způsoby integrace dětí s diagnostikovanou specifickou vývojovou poruchou učení (SPU), poruchou pozornosti a chování (ADHD) nebo vývojovou poruchou koordinace mladšího školního věku, do běžné základní plavecké výuky a registrují postupy osvojování si základních plaveckých dovedností. Klíčová slova: pohybové dovednosti, pohybové schopnosti, pohybová indispozice, integrace, specifické poruchy učení (SPU), porucha pozornosti a chování (ADHD), vývojová porucha koordinace, didaktika plavání, základní plavecké dovednosti, plavecká lokomoce.
The Title: Swimming education of handicaped people The Objectives: The objective is to propose and verify the conception of integration for people, who are insufficiently motoric disposed, suffer from specific development disturbance of learning, suffer from ADHD (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder) syndrome or coordination disturbance of younger school age, for ordinary basic swimming education. The Method: The nature of my work allows me to use an analysis of technical literature, method of testing, method of observance, method of interview, synthesis of practical and also theoretical knowledge, which I have gained during my working experience with children. The Results: The results show the possible ways how to integrate children with the diagnose of the specific development disturbance of learning, with ADHD (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder) syndrome or with the children who suffer from the development disturbance of coordination in younger school age into the ordinary basic education. Also the results record the adopt methods of basic swimming skills. Key words: Movement skills, movement abilities, movement indisposition, integration, specific disturbance of learning, ADHD (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder) syndrome, development disturbance of coordination, didactics of...