Využití digitálních technologií v přípravě žáka ZŠ do školy
How pupils use digital technology when doing school homework
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152849Identifikátory
SIS: 223731
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tocháček, Daniel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
2. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
digitální technologie, digitální vzdělávání, domácí příprava, ICT, informační gramotnost, žák 2. stupně základní školyKlíčová slova (anglicky)
digital education, digital technology, homework, ICT, information literacy, pupils low - secondary schoolCílem diplomové práce je zmapovat, jakou úlohu hrají digitální technologie (dále DT) v domácí přípravě žáků ZŠ do školy, jakým způsobem tyto technologie používají ke své domácí přípravě a zda s nimi pro potřeby svého učení pracují. Diplomová práce se zabývá otázkou, zda umějí žáci 2. stupně ZŠ používat digitální technologie pro své učení a jakým způsobem je využívají, jakou mají představu o tom, že se učí, jaké výhody a nevýhody vidí v používání digitálních technologií, jak je podporují rodiče v tom, aby v domácí přípravě používali digitální technologie. Teoretická část práce se zaměřuje na úlohu a možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávání, zejména v domácí přípravě žáků. Vymezuje digitální kompetence žáka a charakteristiky současné školní populace. V praktické části jsou vyhodnoceny výsledky tří dotazníkových šetření. První provedl autor mezi 127 žáky 2. stupně ZŠ v Ústeckém kraji s cílem zjistit, zda a jakým způsobem využívají žáci digitální technologie v domácí přípravě do školy a zda jim tyto technologie domácí přípravu usnadňují. Druhý dotazník vyplnili rodiče žáků 2. stupně ZŠ. Cílem tohoto dotazníkového šetření bylo odhalit, nakolik podporují rodiče své děti ve využívání digitálních technologií pro přípravu do školy, zda se zajímají o obsah a čas svých dětí, který tráví u...
The aim of this diploma thesis is to describe the role of the digital technologies in the homework preparation of the pupils, how do they use the digital technologies and whether they use it for the learning at all. This thesis evaluates also if the pupils can use the digital technologies for learning and in which way they use them, what is their vision of learning, what pluses and minuses in the digital technology usage see the pupils from the sixth to ninth grade. How do the parents encourage their children to use these technologies for the homework. The theoretical section focuses on the role and possibilities of using digital technologies in education, especially in homework preparation. It defines a pupil's digital competence and the characteristics of the network generation. The practical section includes the conclusion of 3 questionnaire surveys. The first of which the author did among 127 pupils of the 2nd grade of an unnamed elementary school in the Ústí region. Its aim was to find out whether and how pupils use digital technologies in their home preparation for school and whether these technologies simplify the learning process for them. The second questionnaire was completed by parents of pupils of the 2nd grade. The aim of this questionnaire survey was to find out how parents support...