Ženské téma v současném českém mainstreamovém divadle.
Feminine Theme in Contemporary Czech Theatre
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152538Identifiers
Study Information System: 232716
Collections
- Kvalifikační práce [22834]
Author
Advisor
Referee
Christov, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
21. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komedie|feminismus|midcult|misogynieKeywords (English)
comedy|feminism|midcult|misogynyVe své bakalářské práci se budu zabývat pojetím ženství a s ním spojených stereotypů v dramatech, jež vykazují znaky midcultu. Pro potřeby této práce se budu soustředit výhradně na komedii, neboť zjednodušování a schematizace postav patří k nástrojům tohoto žánru. Midcult sám o sobě pak toto zjednodušování umocňuje, avšak s tím rozdílem, že zjednodušování je v jeho případě nefunkční. V současném českém mainstreamovém divadle, jež k midcultu dlouhodobě inklinuje, pozoruji výraznou dramaturgickou linku komedií, jež svým uchopením ženských postav tyto stereotypy silně podporují a vyznívají výrazně misogynně či sexisticky. Práce se bude soustředit na dvě dějová schémata, která se v těchto inscenacích často vyskytují: 1. dramata, v nichž se dvě naoko povahově rozdílné ženy spřátelí a následně zažívají mnohá dobrodružství, 2. dramata, v nichž jsou ženy vnímány jako předmět - velmi často se jedná o zápletky, v nichž se muž pohybuje mezi množstvím milenek a manželkou (která pro jeho výstřelky jaksi nemá pochopení). Při zkoumání jednotlivých dramat a jejich pojetí ženských postav se budu soustředit způsob, jakým podporují panující misogynní představy o ženách. Budu tak činit pomocí žánrové analýzy jednotlivých her (tj. zkoumáním, zda tyto hry skutečně odpovídají žánru komedie) a optikou feministických...
The thesis focuses on the depiction of the feminine and stereotypes associated with it in plays that could be qualified as midcult. For the purpose of this analysis, only comedies will be examined as both simplification and schematic characters are one of the key tools of this genre. Midcult in itself enhances this simplification, however with the difference that this simplification is in its case lacking justification. In contemporary Czech mainstream theatre, which inclines towards midcult in the long term, a tradition of staging comedies where the interpretation of female characters is not only based on stereotypes but is reinforcing them is clearly visible. The thesis will analyse two plot schemes which occur frequently in this type of productions: 1. plays in which two seemingly different ageing women befriend each other and decide to go on adventures and 2. plays in which women are perceived as objects - it is most often the case in plots where a male character has several mistresses. In the analysis of different texts and their interpretations of female characters the emphasis will be put chiefly on the way they reinforce the dominant misogynistic perception of women. I will do so by using genre analysis (to determine whether these plays are indeed comedies) and through the lenses of...