Immaginazione, lingua, corpo: la geografia della voce nell'opera di Giacomo Leopardi
Imagination, language, body: the path of the voice in Leopardi's literary work
Imaginace, jazyk, tělo: místopis hlasu v díle Giacoma Leopardiho
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152373Identifiers
Study Information System: 182060
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Pelán, Jiří
Cicala, Domenica Elisa Cicala
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Romance Literatures
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
29. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Italian
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Giacomo Leopardi|oralita|teorie rozkose|hlas|ticho|priroda|kulturaKeywords (English)
Giacomo Leopardi|orality|theory of pleasure|voice|silence|nature|cultureUniverzita Karlova Filozofická fakulta Ústav románských studií Románské literatury Abstrakt Mgr. Angela Alexandra DʹOrso IMMAGINAZIONE, LINGUA, CORPO: la geografia della voce nell'opera di Giacomo Leopardi IMAGINACE, JAZYK, TĚLO: místopis hlasu v díle Giacoma Leopardiho IMAGINATION, LANGUAGE, BODY: the path of the voice in Leopardi's literary work Školitelka: PhDr. Alice Flemrová, Ph.D. 2021 Předmětem této disertační práce je oralita v literárním díle Giacoma Leopardiho. Bádání se soustředí především na vazbu, která existuje mezi Leopardiho teorií rozkoše (teoria del piacere) a oralitou jako způsobem vyjadřování a poznávání. Oralita je přítomna v autorově díle nejen jako koncepční prvek, ale i ve formě jazykového rejstříku, zahrnujícího fonetické, stylistické a syntaktické prostředky, které básníkovi umožňují znovu zavést do psaného textu stylémy mluvené řeči. Próza a poezie tedy obsahují příklady reprodukce hlasu, které přispívají k objasnění důležitého postavení reflexe orality uvnitř Leopardiho poezie a filozofie. Ve Zpěvech je též přítomna spekulace na toto téma, vyjádřená prostřednictvím básnických motivů zahrnujících dva prvky: hlas a mlčení. Z prováděného bádání jasně vyplývá básníkovo neustálé směřování k primitivnímu výrazu, jehož odpadním produktem i reziduem se stává právě oralita. Práce tedy...
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav románských studií Románské literatury Abstract Mgr. Angela Alexandra DʹOrso IMMAGINAZIONE, LINGUA, CORPO: la geografia della voce nell'opera di Giacomo Leopardi IMAGINACE, JAZYK, TĚLO: místopis hlasu v díle Giacoma Leopardiho IMAGINATION, LANGUAGE, BODY: the path of the voice in Leopardi's literary work Školitelka: PhDr. Alice Flemrová, Ph.D. 2021 This thesis deals with orality in Giacomo Leopardi's literary work. The study focuses on the connection between Teoria del piacere and orality. Orality is an important subject in Leopardi's mindset; the author reproduces the effect of orality in writing by using a specific linguistic style, special phonetic elements and syntactic structure typically used in spoken language. Prose and poetry therefore contain examples of spoken language which help to explain the centrality of reflection about orality in Leopardi's poetics and philosophy. This reflection is also present in Canti as a poetic motif involving two elements: voice and silence. The study shows Leopardi's constant tension towards a primitive universe, whose orality is a trace. The research therefore intercepts Leopardi's sensitivity about nature, a dimension in which body is central and a more immediate and spontaneous contact with life exists. The category of...