Občan a verejný priestor ako vzájomný vzťah: Prečo o ňom učiť?
Citizen and public space as a mutual relationship: Why to teach about it?
Občan a veřejný prostor jako vzájemný vztah: Proč o něm učit?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152314Identifiers
Study Information System: 230231
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
veřejný prostor, občan, město, občanská výchovaKeywords (English)
public space, citizen, city, civic educationCílem diplomové práce je popsat vztah mezi občanem a veřejným prostorem, a odpovědět na otázku, proč o veřejném prostoru učit. První kapitola přibližuje pojem veřejný prostor, na který nahlížím optikou normativní teorie, s níž pojmenovávám jeho charakteristické rysy. Zároveň se kapitola částečně věnuje masovým médiím a sociálním sítím, jakožto nedílným součástem veřejného prostoru. Druhá kapitola je zaměřena na městský veřejný prostor. Hledám v ní odpovědi na otázky: jaký je vztah mezi občanem a veřejným prostorem, jak se navzájem ovlivňují. Občan a veřejný prostor jsou neoddělitelně propojeni, protože právě občané přetvářejí veřejné prostranství v prostor. Pozornost je také věnována otázce kvality veřejných prostor, na kterou odpovídám pomocí základních principů z architektury a urbanismu. Druhá kapitola odpovídá na ústřední otázku práce: proč o veřejném prostoru učit. Ve třetí kapitole se nacházejí výsledky z jednoduché výzkumné sondy. Jsou v ní zachyceny názory účastníků rozhovorů na aktuální stav veřejného prostoru na Slovensku, jeho pozitivní i negativní stránky. Tyto data tvoří nezbytný základ pro následující kapitolu. Čtvrtá kapitola odpovídá na otázku, jak o veřejném prostoru učit, a je praktickým vyústěním předchozích kapitol. Nabyté poznatky z celé práce jsou následně přetavené do...
The aim of the diploma thesis is to describe the relationship between the citizen and public space, and to answer the question why the topic of public space should be incorporated in secondary school curriculum. The first chapter introduces the concept of public space. I look at public space through the lens of normative theory, based on which I assess its characteristic features. In the first chapter, I also deal with the mass media and social networks, which are an integral part of public space. The second chapter focuses on urban public space. In this chapter I look for answers to the questions: what is the relationship between the citizen and the public space, how do they influence each other. The citizen and the public space are inextricably linked, because it is the citizens who transform a physical place into public space. Further, the question of the quality of public spaces is raised, to which I answer using the basic principles of architecture and urbanism. The second chapter also answers the central question of the diploma thesis: why the topic of public space should be taught in school. The third chapter presents the results of a simple questionnaire survey. It captures the opinions of interview participants on the current state of public space in Slovakia, its positive and negative...