Osvojování gramatických kategorií u dítěte na příkladu substantiv
Grammatical Competence Development in a Child - Nouns
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152305Identifikátory
SIS: 234009
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holanová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
vývojová psycholingvistika, vývoj dětské řeči, osvojování jazyka, osvojování gramatických kategorií, substantiva, pád, číslo, rodKlíčová slova (anglicky)
developmental psycholinguistics, development of children speech, language acquisition, acquisition of grammatical categories, nouns, grammatical case, number, genderBakalářská práce se zabývá osvojováním gramatických kategorií podstatných jmen (pád, číslo, rod) u dítěte ve věku od 2 let a 3 měsíců do věku 2 let a 9 měsíců. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou představeny stěžejní osobnosti psycholingvistiky a teoretické přístupy osvojování jazyka. Je zde vymezena základní terminologie, ontogenetický vývoj řeči a způsob nabývání gramatických kategorií a specifika u jednotlivých jazykových rovin v promluvách dětí. Druhá část je zaměřena prakticky. Na šesti třiceti minutých nahrávkách byly zaznamenány mikrorozhovory dospělého s dítětem, přičemž mezi jednotlivými nahrávkami byl vždy měsíční rozestup. Tyto rozhovory byly transkribovány formou CHAT, tj. ortografickou transkripcí. Přepisy byly následně podrobeny detailní analýze, bylo sledováno užití a vývoj gramatických kategorií substantiv, jejich funkce ve větě a výskyt miniparadigmat. V promluvách sledovaného dítě patřila substantiva od počátku k nejčastěji užívanému slovnímu druhu, v první nahrávce ještě hojně doprovázena interjekcemi. Alespoň jednou byly užity všechny pády, přičemž nejfrekventovanějším pádem ve srovnání s ostatními byl nominativ plurálu a singuláru a akuzativ akuzativ plurálu a singuláru. Při analýze čísla bylo zjištěno, že dítě užívá častěji singulárové formy ve srovnání s...
The bachelor thesis deals with the acquisition of grammatical categories of nouns (grammatical case, number, gender) in a child in the period of age ranging from two years and three months to two years and nine months. The thesis is divided into two parts. The theoretical part presents the principal personalities of psycholinguistics and theoretical approaches to learning a language. It defines the basic terminology, ontogenetic development of speech and the way of acquiring grammatical categories and particularities of constituent levels in the child speech. The other part is practical. Six 30-minute audio recordings of dialogues of an adult and a child were made in month-long intervals. The dialogues were transcribed by CHAT, that means by orthographic transcription. The transcripts were analysed in detail and the use as well as the development of grammatical noun categories, their function in a sentence and the occurrence of mini paradigms were studied. The monitored child used substantives as the most frequent part of speech from the very beginning, even if they were often accompanied by interjections in the first recording. All the cases were used at least once, but the most frequent ones were nominative and accusative cases. The analysis of grammatical number showed that the child used...