Jedovaté rostliny a jejich využití ve výuce v rámci mezipředmětových vztahů
Poisonous plants and their use in instruction in an interdisciplinary context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15153Identifiers
Study Information System: 57505
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tématem diplomové práce jsou jedovaté rostliny a jejich využití ve výuce v rámci mezipředmětových vztahů. Tato diplomová práce seznamuje s psychotropními látkami v rostlinách a jejich účincích na lidský organismus. Cílem práce je poukázat na důležitost tohoto tématu ve vzdělávání a nabídnout možnosti jeho uplatnění ve školní praxi. Teoretická část je rozdělena do kapitol. V první kapitole je průřez aktuálními učebnicemi pro ZŠ a gymnázia, který je zaměřen na jedovaté rostliny, jejich obsahové látky a případná upozornění, týkající se nebezpečnosti rostlin. Na tuto oblast se zaměřuje také průzkum Rámcového vzdělávacího programu a Vzdělávacího programu Základní škola. Podrobnější informace o jedovatých rostlinách, které jsou nej častěji zmiňovány v učebnicích pro základní a střední školy, jsou předmětem druhé kapitoly. Třetí kapitola seznamuje s teorií psychoaktivních rostlin, jejich možným využitím a zneužitím a drogovou prevencí ve školách. Na základě absence informací o první pomoci v učebnicích vznikla kapitola zabývající se touto tematikou. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření, které zjišťuje povědomí žáků o jedovatých rostlinách a drogách. Diplomová práce obsahuje také náměty pro aktivity s jedovatými rostlinami ve výuce.
The dissertation's topic is poisonous plants and their use in instruction in an interdisciplinary context. This work provides information about plant psychotropic substances and their effects on human body. The dissertation seeks to highlight the importance of this topic in education and suggest its implementation in practice. The theoretical part is divided into chapters. The first chapter profiles current textbooks for elementary and high schools. It discusses poisonous plants, their substances, and, in some cases, warnings regarding their hazardousness. On these themes are localized also research of curriculum documents for elementary education and curriculum documents for high school. Chapter two contains more detailed information about poisonous plants that are most often mentioned in elementary and high school textbooks. The third chapter is about psychoactive plants, their possible use and misuse, and drug prevention in schools. This chapter resulted from the lack of information about first aid in textbooks. The practical part contains a questionnaire that assesses students' awareness of poisonous plants and drugs. The dissertation also contains suggestions for activities with poisonous plants in instruction.