Diagnostika a prevence šikany na 1. st. ZŠ
Diagnostics and prevention of bullging in elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15144Identifiers
Study Information System: 58385
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se věnuje diagnostice a prevenci šikanování na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje význam termínu šikana, popisuje formy a příčiny šikanování mezi žáky ve skupině, předkládá možné charakteristické znaky agresorů a obětí šikany a také časté přístupy a názory pedagogů, škol a rodičů na tuto problematiku. Dále uvádí přesné kroky, jak šikanování diagnostikovat, vyšetřovat a následně léčit. Poslední kapitola, která má sloužit jako inspirace pro učitele, se věnuje prevenci šikanování. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda si učitelé a ředitelé škol uvědomují nebezpečí šikanování a důležitost prevence. Dále bylo cílem zmapovat rozsah šikany ve vybraných třídách prvního stupně, zjistit informovanost žáků o tomto problému a vliv pedagoga na výskyt šikanování. Klíčová slova: šikana, agresivita, první stupeň ZŠ, klima třídy, diagnostika, náprava, prevence, demokracie
This thesis deals with diagnostics and prevention of bullying in elementary schools. The theoretical part describes forms and causes of bullying within a group of pupils. It presents features of aggressors and victims of bullying and also some of the most common attitudes made by teachers, schools and parents and their opinions of this problem. Further, the thesis states specific ways of how bullying could be diagnosed, investigated and treated. Finally, the last chapter should be used as inspiration for teachers, it deals with bullying prevention. The empirical part describes a research that was aimed to learn whether teachers and headmasters are aware of danger of bullying and importace of prevention. Further, it was aimed to monitor the extent of bullying in chosen classes of elementary level and to examine to what degree children are informed about this problem and influence of teachers on an occurrence of bullying. Key words: bullying, aggression, elementary level, classroom atmosphere, diagnostics, atonement, prevention, democracy