Atentát na Reinharda Heydricha ve filmu
The Assassination of Reinhard Heydrich in Film
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150416Identifiers
Study Information System: 234095
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Česálková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Anthropoid|film|mediální reflexe|kolektivní paměť|vzpomínkový film|plurimediální sítě|Astrid ErllKeywords (English)
Anthropoid|film|reflection in media|collective memory|memory film|plurimedial networks|Astrid ErllCílem této bakalářské práce je nahlédnout film Anthropoid (Sean Ellis, 2016) z hlediska jeho plurimediální sítě. Tento koncept pochází od německých literárních vědkyň Astrid Erll a Stephanie Wodianky, které jej taktéž aplikují na filmové médium. "Hustota" plurimediální sítě filmu určuje jeho míru setrvání v kolektivní paměti určité skupiny, pro záměry této práce české společnosti. Čím" hustší" plurimediální konstelace určitého snímku je, tím větší má tendenci udržet se v kolektivní paměti. Taková síť může být konstruována cílenými marketingovými strategiemi vzešlými z propagační kampaně filmu, spontánními, neutrálními i zaujatými reakcemi novinářů či společnosti na přípravu snímku, nebo na snímek samotný - dále může být plurimediální síť ovlivněna čistě pragmatickými aspekty jako je datum nebo místo premiéry, vzhled plakátů nebo produkty, které se k filmu pojí (např. propagační předměty). Dílo, které se svou sítí obstojí, nazývají německé autorky vzpomínkovým filmem. Tato práce si ze širokého pole vlivných faktorů na přijetí filmu veřejností vybírá mediální reflexi dění okolo díla Anthropoid v letech 2015, 2016 a v části roku 2017, tedy klíčového období, ve kterém se o něm zpravovalo nejvíce. Tento postup by měl pomoci určit, zda můžeme Anthropoid označit v českém kontextu za vzpomínkový film, či...
The purpose of this bachelor thesis is to examine the film Anthropoid (Sean Ellis, GB / USA / CZ, 2016) from the perspective of its plurimedial network. This concept comes from two German literary academists, Astrid Erll and Stephanie Wodianka, who also apply it on the film medium. The "density" of a plurimedial network is connected to the persistence of a film in a collective memory of a certain group - in case of this thesis, of the Czech society. The denser the plurimedial constellation is, the longer can the medium persist in the collective memory. Such network can be consisted of purposely aimed marketing strategies, coming from within the public campaign of the film, or spontaneous, neutral or biased reactions from journalists or society on preparation works on the film, and on the film itself. The plurimedial constellation is also possibly influenced by wholly pragmatic facets, such as, where or when the premiere took place, the design of film posters or any other products connected to the film (e.g. merchandise). The artwork, which has its constellation strong enough, so it perpetuates the act of remembering in people's minds, call the authors a memory film. This thesis chooses from the broad spectrum of possible ways of examining the plurimedial network of a film a method of media...