Show simple item record

Experiential education and its place at school
dc.contributor.advisorValenta, Josef
dc.creatorSlaninová, Gabriela
dc.date.accessioned2017-04-10T11:19:43Z
dc.date.available2017-04-10T11:19:43Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15038
dc.description.abstractAccording to its orientation, the thesis can be clasified among theoretical-empiric works. It deals with experiential education at basic and secondary schools and grammar schools (gymnasiums). It represents an attempt to create an empirical probe into these type of schools with aim to find whether the schools have teachers that apply experiential education into the educational process. Further the guestion is raised as to what teachers from experiential education use, what proved good, where they see problems and whether they learn experiential education in their practice. The metod of questionnaire with parametrical questions in guantitative part and method of questionnaire with possibility of free answers in qualitative part were used for the search. Investigation proved that less than half of the interviewed pedagogues use experiential education in their practice though some of those who do not use this method would gladly introduce it into the process of education. The teachers mostly use activities oriented to support work in groups and improvement of interpersonal relations and the activities conclude with final analysis. In nature, majority of pedagogues include physically demanding appeal activities and try with their pupils training of crisis situations with following reflection. Based on this...en_US
dc.description.abstractDiplomovou práci lze zařadit svým zaměřením mezi teoreticko-empirické práce. Zabývá se zážitkovou pedagogikou v prostředí základní školy, střední školy a gymnázia. Je pokusem o empirickou sondu do těchto druhů škol, za účelem zjistit nejdříve zda tyto školy mají učitele, kteří aplikují zážitkovou pedagogiku do výchovně vzdělávacího procesu. Poté si kladu za cíl zjistit co učitelé konkrétně ze zážitkové pedagogiky ve škole využívají, co se jim osvědčilo, v čem vidí problém a zda se v zážitkové pedagogice dále vzdělávají. Toto zjištění by mohlo být přínosem pro ty pedagogy, kteří o aplikaci zážitkové pedagogiky ve své praxi uvažují. Pro šetření cílů výzkumu byla použita metoda dotazníku s parametrickými otázkami v kvantitativní části a metoda dotazníku s možností volných odpovědí v části kvalitativní. Průzkumem se prokázalo, že zážitkovou pedagogiku využívá ve své praxi méně než polovina dotazovaných učitelů, ačkoliv někteří z těch, kteří doposud zážitkovou pedagogiku nevyužívají, by do vyučovacího procesu zařazovali zážitkové aktivity rádi. Ponejvíce využívají učitelé aktivity na podporu skupinové práce a zlepšení mezilidských vztahů a potom tyto aktivity zarámují závěrečným rozborem, v přírodě zařazuje většina pedagogů fyzicky náročné výzvové aktivity a zkouší se svými žáky nácvik krizových situací s...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleZážitková pedagogika a její místo ve školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-27
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId59482
dc.title.translatedExperiential education and its place at schoolen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
dc.identifier.aleph001110453
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomovou práci lze zařadit svým zaměřením mezi teoreticko-empirické práce. Zabývá se zážitkovou pedagogikou v prostředí základní školy, střední školy a gymnázia. Je pokusem o empirickou sondu do těchto druhů škol, za účelem zjistit nejdříve zda tyto školy mají učitele, kteří aplikují zážitkovou pedagogiku do výchovně vzdělávacího procesu. Poté si kladu za cíl zjistit co učitelé konkrétně ze zážitkové pedagogiky ve škole využívají, co se jim osvědčilo, v čem vidí problém a zda se v zážitkové pedagogice dále vzdělávají. Toto zjištění by mohlo být přínosem pro ty pedagogy, kteří o aplikaci zážitkové pedagogiky ve své praxi uvažují. Pro šetření cílů výzkumu byla použita metoda dotazníku s parametrickými otázkami v kvantitativní části a metoda dotazníku s možností volných odpovědí v části kvalitativní. Průzkumem se prokázalo, že zážitkovou pedagogiku využívá ve své praxi méně než polovina dotazovaných učitelů, ačkoliv někteří z těch, kteří doposud zážitkovou pedagogiku nevyužívají, by do vyučovacího procesu zařazovali zážitkové aktivity rádi. Ponejvíce využívají učitelé aktivity na podporu skupinové práce a zlepšení mezilidských vztahů a potom tyto aktivity zarámují závěrečným rozborem, v přírodě zařazuje většina pedagogů fyzicky náročné výzvové aktivity a zkouší se svými žáky nácvik krizových situací s...cs_CZ
uk.abstract.enAccording to its orientation, the thesis can be clasified among theoretical-empiric works. It deals with experiential education at basic and secondary schools and grammar schools (gymnasiums). It represents an attempt to create an empirical probe into these type of schools with aim to find whether the schools have teachers that apply experiential education into the educational process. Further the guestion is raised as to what teachers from experiential education use, what proved good, where they see problems and whether they learn experiential education in their practice. The metod of questionnaire with parametrical questions in guantitative part and method of questionnaire with possibility of free answers in qualitative part were used for the search. Investigation proved that less than half of the interviewed pedagogues use experiential education in their practice though some of those who do not use this method would gladly introduce it into the process of education. The teachers mostly use activities oriented to support work in groups and improvement of interpersonal relations and the activities conclude with final analysis. In nature, majority of pedagogues include physically demanding appeal activities and try with their pupils training of crisis situations with following reflection. Based on this...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011104530106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV