A la recherche de l'identité féminine dans le roman du terroir
In search of female identity in the rural novel
Hledání ženské identity v rurálním románu
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150300Identifikátory
SIS: 232498
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Voldřichová - Beránková, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
6. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
identité|femmes|roman du terroir|Québec|GuèvremontKlíčová slova (anglicky)
identity|female|rural novel|Québec|GuèvremontTato bakalářská práce se zabývá fenoménem kanadské frankofonní literatury, tzv. rurálním románem, v pojetí autorky Germaine Guèvremont. Cílem práce je odhalit, jakým způsobem pomohl tento žánr quebeckým ženám ve vytvoření vlastní ženské literární tradice, jakým způsobem v rámci tohoto specifického žánru otevíraly ryze ženská témata a jak jim toto pomohlo definovat svou identitu. V první části je objasněn samotný původ tohoto žánru vycházejícího z nacionalistické ideologie opírající se o tradiční hodnoty jako je rodná zem, rodina a náboženství. Právě tyto hodnoty byly spojovány s frankokanadskou národní identitou, jakožto byly i určovatelem společenské hierarchie, jež stavěla ženy do podřazené pozice. Druhá část pohlíží na postavení žen v Quebecu v době největší popularity žánru. V této části jsou zároveň ženy přiblíženy jako románové postavy a posléze jako nositelky ženské literární tradice. Třetí a poslední část je věnována analýze románů Germaine Guèvremont, Le Survenant a Marie-Didace. Pozornost je soustředěna na charakteristiku jednotlivých ženských postav, narativní a jazykové prostředky, a nakonec na témata, jako je manželství, ženské přátelství a mateřství.
This thesis deals with the phenomenon of French-Canadian literature, the rural novel, from the point of view of the author Germaine Guèvremont. The aim of the thesis is to reveal how the literary genre helped the Quebec women to create their propre literary tradition, how they managed to open purely women topics within this specific genre and how this helped to define their identity. The first part clarifies the origin of the genre based on the nationalist ideology and the traditional values such as native land, family, and religion. These values were associated with the French-Canadian identity as well as they defined the social hierarchy which placed women into inferior position in the society. The second part examines the social status of women in Quebec at the time of the biggest popularity of the genre. In this part, women are also shown as the protagonists of the novels, as well as the bearers of the female literary tradition. The third and last part is dedicated to the analysis of Germaine Guèvremont's novels, Le Survenant and Marie- Didace. It focuses on the characteristics of the female characters as individuals, the narrative and language devices, and finally on the topics such as marriage, friendship between women and motherhood.