Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
The role of referent animacy in the morphological paradigm knowledge of preschoolers
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149299Identifiers
Study Information System: 233088
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Chládková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
1. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osvojování jazyka|osvojování gramatiky|morfologie|životnost|předškolní věkKeywords (English)
language acquisition|grammar acquisition|morphology|animacy|preschool ageBakalářská práce se zabývá znalostmi v oblasti české morfologie u předškolních dětí. Konkrétně se zaměřuje na oblast flexe podstatných jmen a zkoumá otázku, zda má sémantická životnost referentů vliv na volbu tvaru skloňovaného slova. Teoretická část práce se věnuje obecně vývojové psycholingvistice se zaměřením na děti ve věku 3-5 let a především gramatické stránce osvojování jazyka. Hlavní částí praktického oddílu je experiment prováděný metodou elicitované produkce pseudoslov, inspirovaný tzv. "wug testem" (Berko, 1958). S pomocí vymyšlených obrázků vykazujících životnost či neživotnost je zkoumána flexe pseudoslov s charakteristickými příznaky pro mužské a ženské vzory. Na základě výsledků tohoto experimentu vznikla analýza zkoumaného jevu, která slouží k ověření hypotézy, že sémantická životnost ovlivňuje cílový tvar slova.
This bachelor's thesis focuses on knowledge in the field of Czech morphology among preschoolers. Specifically, it focuses on the area of flexion of nouns and explores the question of whether the semantic animacy of referents has an effect on the choice of the form of the inflected word. The theoretical part deals with general developmental psycholinguistics with a focus on children aged 3-5 years and especially the grammatical side of language acquisition. The main part of the analytical section is an experiment performed by the method of elicited production of pseudowords, inspired by the so-called "wug test" (Berko, 1958). With the help of fictional images showing animacy or non-animacy, the flexion of the pseudowords with characteristic symptoms for male and female pattern is investigated. Based on the results of this experiment, an analysis of the investigated phenomenon was created, which serves to verify the hypothesis that semantic animacy affects the target form of the word.