Zavádění obsahu mnohoúhelníků, zejména metodou uvolňování parametru, v primární škole
Introducing the area of polygons, particularly by method of releasing parameter in primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1491Identifiers
Study Information System: 144336
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Tůmová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
obsah, čtvercová síť, mnohoúhelník, parametr, proto-algebra, dítě mladšího školního věkuKeywords (English)
area, quadratic grid, polygon, parameter, proto-algebra, junior pupilTato práce se zabývá popisem konstruktivisticky vedené výuky matematiky ve třetím ročníku základní školy se zaměřením na geometrii a konkrétně na jeden ze způsobů zavádění obsahu obecného trojúhelníku, který vyjadřuje vztah mezi stranou a příslušnou výškou a tímto obsahem. V práci popisuji šest konkrétních výukových hodin od jejich přípravy, popisu průběhu a vlastní reflexe, analyzuji v nich některé kognitivní jevy a zabývám se i sociálními vztahy mezi žáky. Dále uvádím podrobný rozbor úloh ze závěrečného diagnostického testu, kde se snažím ověřit úspěšnost takto vedené výuky. Po čtyřech letech se snažím o ověření trvalosti takto získaných poznatků v mysli žáků, což dokumentuji rozborem dalších úloh. Průběh celého experimentu byl veden metodou uvolňování parametru. Jednotlivé vyučovací hodiny byly v souladu s uvedenými etapami této metody popsané v odborné literatuře. V práci uvádím, že jsem ověřil, že tato metoda je použitelná i ve výuce matematiky již ve třetím ročníku základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA styly výuky, obvod a obsah, čtvercová síť, mnohoúhelník, parametr, metoda uvolňování parametru
This thesis deals with the description of constructive approach to teaching mathematics in the third grade of primary school. Teaching mathematics is focused on geometry, specifically on one way of introducing the area of the scalene triangle which describes the relation between a side and its height and corresponding area. In the thesis I describe six particular lessons, their preparation, process of their realization and my own reflections. In these lessons, I analyse some cognitive phenomena as well as social relationships among pupils. Furthermore, I present a detailed examination of tasks from the final diagnostic test, in which I aim towards proving success of this method of teaching mathematics. After four years, I attempt to verify the permanency of the knowledge pupils gained in these particular lessons. I illustrate this by presenting analysis of additional exercises. The whole experimental process was led within the method of releasing parameter. Individual lessons were in accordance with given stages of this method, as described in specialised literature. I verified that the above mentioned method is applicable in teaching mathematics even in the third grade of the primary school. KEYWORDS teachingstyles, perimeter and area, square grid, polygon, method of releasing parameter