Cesty středoškolských žáků ke studiu fyziky na vysoké škole - pohled jejich učitelů fyziky
Ways of upper secondary school students to study physics at university - view of their physics teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148326Identifiers
Study Information System: 224266
Collections
- Kvalifikační práce [10690]
Author
Advisor
Referee
Mandíková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
10. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktika fyziky|středoškolský student|studium fyziky na vysoké škole|učitel fyziky|dotazníkKeywords (English)
physics education research|upper secondary school student|studying physics at university|physics teacher|questionnaireHlavním cílem této diplomové práce je získat informace, jak může Matfyz zlepšit svou práci se středoškoláky a jejich učiteli fyziky, aby se zvýšil zájem o studium fyzikálních oborů. K získání těchto informací byl využit dotazník roze- slaný učitelům, kteří byli zmíněni nastupujícími studenty na Matfyz jako učitelé, kteří je pozitivně ovlivnili. Samotný dotazník se skládal ze čtyř částí - akce pro žáky, akce pro učitele fyziky, položky zaměřené přímo na činnost Matfyzu, po- ložky zaměřené na výuku respondentů. Data byla zpracována jak kvantitativními, tak kvalitativními metodami, přičemž větší část výzkumu je postavena na meto- dách kvantitativních. Sesbíraná data ukázala, že je podle respondentů převážně zapotřebí zaměřit se na mimopražské žáky, tedy pořádat akce na více místech v České republice nebo využít moderní technologie a pořádat akce on-line. To samé platí i pro akce pro učitele. Žáci by se měli také více setkávat s vědci a stu- denty fyzikálních oborů, navštěvovat vědecká pracoviště i mimo dny otevřených dveří (např. během exkurzí a stáží) či mít možnost nahlédnout, jakou hraje roli fyzika ve firmách. Projevil se také zájem o vznik nové učebnice fyziky na Matfyzu, která by obsahovala obtížnější pasáže pro nadané žáky.
The main purpose of this diploma thesis is to obtain information on how Matfyz can improve its cooperation with high school students and their physics teachers to increase students' interest in physics. To obtain these information a questionnaire was sent to physics teachers, who had been mentioned by Matfyz students as teachers who had had a positive effect on them. The questionnaire itself consists of four parts - events for students, events for physics teachers, Mat- fyz activities, and teaching. The data was processed using both quantitative and qualitative methods, whereas larger part of research was build on quantitative methods. The collected data showed that according to respondents the most im- portant task is to focus on non-Prague students. Thus, organizers should organize events in various places in the Czech Republic or use modern technologies and organize events on-line (that also applies to events for physics teachers). High school students might also meet with scientists and university physics students, visit laboratories except for visitors' days (e. g. during excursions, internships) or have an opportunity to find out how physics in companies is used. Respondents expressed support for writing a new physics textbook on Matfyz, one containing more difficult parts for talented students.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Výuka středoškolských učitelů fyziky, jejichž žáci pokračují ve studiu fyziky na vysoké škole
Defence status: DEFENDEDŠpilínková, Ivana (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2020)Date of defense: 8. 7. 2020The strategic goal of the research presented in this diploma thesis is to contribute to the improvement of the quality of physics teaching at secondary schools. During the research, we focused on the following two questions: ... -
Integrace interaktivních center do mimoškolní výuky fyziky - konkrétní náměty pro iQpark v Liberci
Defence status: DEFENDEDRazímová, Alice (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2014)Date of defense: 8. 9. 2014Tato diplomová práce se zabývá tvorbou fyzikálně zaměřených pracovních listů pro studenty středních škol, kteří navštívili science centrum iQlandia. V první části práce jsou popsány typy pracovních listů a úloh v nich. ... -
Elektrická rozvodná soustava ve výuce fyziky
Defence status: DEFENDEDVejmelka, Lukáš (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2017)Date of defense: 6. 9. 2017Short circuit, electrical overloads, power line losses and electrical injury, but also circuit breaker and fuse, leakage current protector, power transformation and protection against electric shock. All these terms are ...