"Smrt v Benátkách": psychoanalytický přístup
"Death in Venise": a psychoanalytical approach
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148308Identifikátory
SIS: 224080
Kolekce
- Kvalifikační práce [20516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klusák, Miroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
10. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Smrt v Benátkách, Thomas Mann, erós, smrt, antika, křesťanství;Klíčová slova (anglicky)
Death in Venise, Thomas Mann, Eros, Death, the ancient world, Christianity;Tato práce si klade za cíl nabídnout psychoanalytické porozumění novele německého spisovatele Thomase Manna Smrt v Benátkách. Tohoto porozumění dosahuje skrze rozbor motivu božství a rozuzlením dvou dominantních témat novely, lásky a smrti. Práce také srovnává děj novely s Platónovým dialogem Faidros a načrtává paralelu mezi myšlenkovým poselstvím novely a statí Sigmunda Freuda Mimo princip slasti a dvou zlomků Hérakleita z Efesu. V závěrečné části nabízí stručnou rešerši toho, co bylo o novele dosud napsáno a srovnání práce s interpretací novely od Heinze Kohuta z roku 1957. KLÍČOVÁ SLOVA bůh, božství, antika, erós, láska, smrt
The goal of this thesis is to offer a psychoanalytical understanding of Thomas Mann's short story Death in Venice. This understanding is achieved through analysis of motive of godhood and the explanation of two dominant themes of the story, love and death. This thesis also compares the story of novella with Plato's dialogue Phaedrus and draws paralels between message of the novela and Sigmund Freud's work Beyond the pleasure principle and two of the fragments from Heraclitus of Ephesus. Thesis also offers brief research of what was already written about Death in Venice. The findings of my interpretation are compared to Heinz Kohut's interpretation of Death in Venice from 1957. KEY WORDS god, godhood, antiquity, eros, love, death
