Analysing contrasting representations of folklore in the Czech Republic through the lens of participatory movements of traditional music
Analýza kontrastních reprezentací folklóru v České Republice v perspektivě participativního hnutí v lidové hudbě
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148247Identifiers
Study Information System: 233104
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kratochvíl, Matěj
Czoch, Gábor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
TEMA+ European Societies: Heritage and Development / Sociétés européennes: patrimoine et développement
Department
Institute of General History
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
folklor|etnomuzikologie|hudební antropologie|tradice|autenticitaKeywords (English)
folklore|ethnomusicology|anthropology of music|tradition|authenticityAnalýza kontrastních reprezentací folklóru v České Republice v perspektivě participativního hnutí v lidové hudbě. Tato diplomová práce se skládá z teoretických otázek a empirického výzkumu, které se zaměřují na vitalitu folklóru v urbanizovaném moderním světě. Práce se zabývá dnešními formami zapojení folklórní hudby. Za pomoci rozhovorů jsem se snažila osvětlit motivace, kterou respondenti k jejich působení ve folklóru využívají. Společně jsme analyzovali hlavní podněty hudebníků a význam a charakter jejich naplnění ve folklóru s důrazem na proměnu dynamiky života lidí a kreativních procesů tradic. Výzkum se spíše než na estetický materiál folklóru zaměřuje na funkce a podoby stimulů respondentů. Proč stále existuje potřeba folklóru v dnešním urbanizovaném moderním světě? KLÍČOVÁ SLOVA: Folklor, etnomuzikologie, hudební antropologie, tradice, autenticita
This paper combines theoretical questions with empirical research to bring to light the vitality of folk processes in the urban modern world. The fieldwork focuses on participatory forms of traditional music. With the help of the interviews I conducted, this paper seeks (to explain) the participants' motivations for their enactment of folklore. We analyse the musicians' motivations, as well as the functions their practice of folklore fulfils, while putting the emphasis on the living dynamic and transformative creative processes of tradition. We concentrate more on the functions and forms of their enactment of folklore rather than on the aesthetic material or folklore itself. What needs do participatory forms of folklore express, especially in our urban modern world? KEYWORDS: Folklore, ethnomusicology, anthropology of music, tradition, authenticity