Cihla v kontextu moderní architektury (Proměny a významy)
Transformation and meanings of brick architecture in the context of modern architecture
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148090Identifiers
Study Information System: 216242
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Macek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
architektura|cihla|1908-1928Keywords (English)
architecture|brick|1908-1928(česky) Předkládaná práce si dala za cíl poznat fenomén neomítnuté cihly skrze tvorbu českých architektů Jana Kotěry, Josefa Gočára, Otakara Novotného a Jaroslava Rösslera, kteří s tímto materiálem začínají pracovat mezi lety 1906-1913, a poté v průběhu dvacátých let 20. století, kdy objevují možnosti režného zdiva také architekti Pavel Janák a Jaroslav Vondrák. Vybraní architekti, působící převážně v Praze a dalších českých městech, patří do okruhu žáků a spolupracovníků architekta Jana Kotěry. Metoda práce spočívá v poznání cihelného materiálu skrze formální analýzu konkrétního architektonického díla a jeho zasazení do širšího uměleckohistorického a společenskohistorického kontextu, jež umožňuje jeho interpretaci. Mezi mé výzkumné otázky patří, jak s cihelným materiálem architekti pracují a jak se tyto projevy proměňují. Dále mne zajímá, které stavby jsou z hlediska typologie navrhovány v režném materiálu. Práce se zamýšlí nad proměnlivým vztahem architektury k cihelnému materiálu, neboť jej lze vnímat jako matérii ryze tradiční i moderní. Proto jsou první kapitoly věnovány tématu cihly a stručnému vysvětlení jejích charakteristik. Považuji také za podstatné se v místním kontextu zabývat tradicí užití režného zdiva v historické i v industriální architektuře. Architektura sledovaných protagonistů...
(in English): This thesis focused on the phenomenon of unplastered brick through the work of Czech architects Jan Kotěra, Josef Gočár, Otakar Novotný and Jaroslav Rössler, who began working with this material between 1906-1913, and then during the 1920s, when they discovered Possibilities of gray masonry also architects Pavel Janák and Jaroslav Vondrák. Selected architects, working mainly in Prague and other Czech cities, belong to the circle of pupils and collaborators of the architect Jan Kotěra. The method of work consists in the knowledge of brick material through a formal analysis of a specific architectural work and its placement in a broader art historical and socio-historical context, which allows its interpretation. My research questions include how architects work with brick material and how these manifestations change. I am also interested in which buildings are designed in gray material in terms of typology. The work considers the changing relationship of architecture to brick material, as it can be perceived as a purely traditional and modern material. Therefore, the first chapters are devoted to the topic of brick and a brief explanation of its characteristics. I also consider it essential in the local context to deal with the tradition of using gray masonry in historical and...