Material Fictions: Moving (Between) Images of Contemporary Art
Hmotné fikce: Pohyb mezi obrazy současného umění
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148039Identifikátory
SIS: 216306
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petříček, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
8. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fikce|digitální obraz|digitální média|umění pohyblivého obrazu|současné umění|operativní obrazy|ontogeneze|fluidní ontologie|digitální objekt|technický objekt|umělá inteligence|cítěníKlíčová slova (anglicky)
fiction|digital image|digital media|moving image art|contemporary art|operational images|ontogenesis|fluid ontology|digital object|technical object|artificial intelligence|feelingTato magisterská diplomová práce vstupuje do toku pohyblivých obrazů současného umění s cílem nastínit některé obecnější ontologické kvality digitální vizuality a imaginace, jež stále výrazněji uniká ze všech pevných rám(c)ů a rozlévá se do prostoru mezi obrazovkami, kontexty a lidskými i nelidskými aktéry. V návaznosti na postřeh Stevena Shavira, že digitální média přinesla zcela nový režim tvárného technického obrazu, který již nutně nezávisí na žádném předcházejícím "reálném" prostoru, ale spíše produkuje svůj vlastní prostoročas, chápe tento text pohyblivé obrazy jako performativní světo-tvorné fikce s hmatatelným dopadem na skutečnost. Místo častého oplakávání ztracené vazby na jakoukoli předchozí realitu, hloubku či pravdu, vnímá přítomná práce bujení obrazů jako příležitost k přehodnocení samotné dělící čáry mezi realitou a fikcí, jež se nepřestává rozpíjet v našich interakcích s digitálními médii. A také přistoupit k obrazům nikoli jako k pouhým reprezentacím, ale jako k materiálním silám aktivně působícím jak na fyzickou hmotu světa, tak na naše vlastní kognitivní procesy. Aby popsal tuto neredukovatelnou materialitu digitálních obrazů-fikcí, propojuje text na jedné straně Françoise Laruella s Gillesem Deleuzem a Félixem Guattarim - jejichž vybrané filozofické koncepty jí pomáhají...
7 Abstract This master's thesis engages moving images of contemporary art in order to sketch out certain ontological qualities of the digital image and imaginary, as they increasingly spill out of all fixed frames and fill the spaces between screens, contexts, and human and non-human agents. Following Steven Shaviro's observation that digital media brought about a completely "new regime" of mutable technical imaging often independent of any preceding "real" space, but instead able to produce its own space-time, this text treats moving images as performative world-shaping fictions with tangible traction on reality. Instead of understanding their growing proliferation in terms of the often-mourned disappeared correspondence to some previous reality, depth or truth, it suggests taking their fluidity as an opportunity to rethink the very divide placed between reality and fiction, as it continues to blur throughout our interactions with digital media, and to treat images not as mere representations but as material forces intensively active in the physical matter of the world, as well as in our own cognition. To articulate this irreducible materiality of digital image-fictions, the thesis weaves together on one hand respective philosophical concepts of François Laruelle and Gillese Deleuze and Félix Guattari -...