Kompetence lektora cizích jazyků
Competencies of Foreign Language Teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148032Identifiers
Study Information System: 211878
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Běhounková, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kompetence|dovednosti|lektor|student|cizí jazyk|výukaKeywords (English)
competence|skills|teacher|student|foreign language|teachingPředložená diplomová práce se zabývá kompetencemi lektora cizího jazyka. Rozpracovává specifika práce lektora ve sféře jazykové výuky s ohledem na současný ekonomický a sociálně-kulturní kontext a různorodost trhu jazykových služeb. Analyzuje teoreticky a konceptuálně zaměřené zdroje vypracované především na území Evropské unie. Práce obsahuje analýzu konceptů kompetence, a to ze sociologického, psychologického, politického a ekonomického pohledu. Je také předložen rozbor současného stavu jazykového vzdělávání a charakteristika subjektů na trhu jazykových služeb. Práce nabízí aktuální klasifikaci lektorských kompetencí, která bere v úvahu soudobé trendy socioekonomického života společnosti. Vypracovaný model kompetencí může sloužit jako orientační bod jak pro politické činitele při standardizaci a regulaci daného povolání, tak i pro jazykové školy a samotné lektory při zvyšování jejich profesionální úrovně. Na základě provedené teoretické analýzy navrhuje široký pohled na lektora cizích jazyků jako na důležitého společenského činitele, jehož činnost překračuje hranici jazykové výuky a zahrnuje mnohem komplexnější ovlivňování žádoucích společenských změn. Klíčová slova Lektorské kompetence, lektor cizích jazyků, kompetenční model, cizí jazyk, jazyková výuka, jazykové vzdělávání, trh jazykových...
The submitted diploma thesis deals with the competencies of a foreign language teacher. It develops the specifics of the lecturer's work in the field of language teaching with regard to the current economic and socio-cultural context and the diversity of the language services market. It analyzes theoretically and conceptually focused sources developed mainly in the European Union. The thesis contains an analysis of concepts of competence, from a sociological, psychological, political and economic point of view. An analysis of the current state of language education and the characteristics of entities in the language services market is also presented. The thesis offers an up-to-date classification of teaching competencies, which takes into account current trends in the socio-economic life of society. The developed model of competencies can serve as a reference point for political actors in the standardization and regulation of the profession, as well as for language schools and teachers themselves in raising their professional level. Based on the performed theoretical analysis, it proposes a broad view of the foreign language teacher as an important social actor, whose activity transcends the boundaries of language teaching and includes a much more complex influencing of desirable social changes....