Etika jako součást digitální gramotnosti středoškolských učitelů
Ethics as a part of digital literacy of secondary school teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147943Identifikátory
SIS: 227073
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krámský, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
8. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
andragogika, digitální, etika, gramotnost, učitel, střední škola, interakce, digitální technologie, digitální světKlíčová slova (anglicky)
andragogy, digital, ethics, literacy, teacher, secondary school, interaction, digital technology, digital worldDiplomová práce se zabývá zkoumáním obsahu a pozice etiky v digitální gramotnosti středoškolských učitelů. Etika v celkové gramotnosti dospělého člověka hraje v 21. století velmi důležitou roli. Etika je nezbytnou součástí každodennosti středoškolského učitele, nejen při online výuce vedené prostřednictvím digitálních technologií s prvky sociálních sítí, ale i při práci s informacemi (daty), se kterými se setkává při plnění svých pracovních povinností a ve svém každodenním životě V teoretické části se práce zaměřuje na etiku ve vztahu k digitální gramotnosti a digitálnímu světu. Rozebírá pojem digitální jako takový a na jeho základě i andragogický pohled na etiku a digitální gramotnost. Vymezuje pojmy digitální etika a digitální gramotnost, a to ve všech interakcích, jak v historickém kontextu ve vztahu k vývoji digitálních technologií, tak i ve vztahu k digitálním identitám současného občana. Práce se zabývá novým konceptem "digitálních identit - domén" z pohledu vzniku informací (dat) o jedinci a interakcí jedince s digitálním světem prostřednictvím digitálních identit. Systematizuje jednotlivé digitální identity jedince, jejich vliv na něj i jeho život v technologickém světě. Dále se věnuje specifikům, které etika v rámci digitální gramotnosti má a které mají vliv na další rozvoj interakcí mezi...
This thesis explores the content and position of ethics in the digital literacy of secondary school teachers. Ethics plays a very important role in the overall adult literacy in the 21st century. Ethics is an essential part of the everyday life of a secondary school teacher, not only in online teaching conducted through digital technologies with social networking elements, but also in working with the information (data) that they encounter in the course of their job duties and in their daily lives The theoretical part of the thesis focuses on ethics in relation to digital literacy and the digital world. It analyses the notion of digital as such and, on its basis, the andragogical view of ethics and digital literacy. It defines the concepts of digital ethics and digital literacy in all interactions, both in a historical context in relation to the development of digital technologies and in relation to the digital identities of the contemporary citizen. The thesis explores the new concept of "digital identities-domains" in terms of the emergence of information (data) about the individual and the interaction of the individual with the digital world through digital identities. It systematizes individual digital identities, their influence on the individual and his/her life in the technological world. It...