Výchova dětí v dětském domově se školou Dobřichovice
Education of children in children's home with a school Dobřichovice
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147918Identifiers
Study Information System: 180702
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výchova, vychovatel, ústavní výchova, deprivace, dětský domov se školou, stresující situace a konfliktyKeywords (English)
education, tutor, institutional upbringing, deprivation, children's home with school, stressful situations and conflictsDiplomová práce Výchova dětí v dětském domově se školou Dobřichovice je zaměřena na problematiku výchovy a resocializaci dítěte v zařízení pro výkon ústavní výchovy a na přípravu dětí pro budoucí život. Teoretická část vymezuje kapitoly Výchova, Poruchy chování, Deprivace a Stres. Jsou zde jako vhled do dané problematiky, s jakými problémy a poruchami přichází klienti do dětského domova se školou a s čím se pracovníci denně setkávají. Samostatnou kapitolu tvoří charakteristika konkrétního dětského domova se školou, výchova a rozvoj osobnosti dítěte v tomto zařízení. Praktická část a závěr se zabývají zhodnocením zvládání stresových situací a konfliktů v tomto zařízení formou dotazníků, rozhovoru a shrnují výsledky výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, vychovatel, ústavní výchova, deprivace, dětský domov se školou, stresující situace a konflikty
The diploma thesis Education of children in a children's home with a school in Dobřichovice is focused on the issue of education and resocialization of a child in a facility for institutional education and on the preparation of children for future life. The theoretical part defines the chapters Education, Behavioral Disorders, Deprivation and Stress. They are here as an insight into the given issue, what problems and disorders clients come to the children's home with the school and what the workers encounter on a daily basis. A separate chapter consists of the characteristics of a specific children's home with a school, education and development of the child's personality in this facility. The practical part and conclusion deal with the evaluation of coping with stressful situations and conflicts in this facility in the form of questionnaires, interview and summarize the results of research. KEYWORDS education, tutor, institutional upbringing, deprivation, children's home with school, stressful situations and conflicts