Modifikace výuky úpolů pro žáky s poruchou autistického spektra v rámci tělesné výchovy na základní škole
Combat sport modifications for pupils with autistic spectrum disorder in elementary school curriculum
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147868Identifiers
Study Information System: 224252
Collections
- Kvalifikační práce [8435]
Author
Advisor
Consultant
Pavelka, Radim
Zdobinský, Adam
Referee
Prokešová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
úpoly, tělesná výchova, porucha autistického spektraKeywords (English)
combat sports, physical education, autistic spectrum disorderNázev: Modifikace výuky úpolů pro žáky s poruchou autistického spektra v rámci tělesné výchovy na základní škole. Cíle: Cílem této diplomové práce je zprostředkovat a analyzovat základní informace týkající se úpolů, výuky úpolů v rámci tělesné výchovy na základní škole a poruch autistického spektra. Tyto získané informace následně propojit a vytvořit návrh cviků, které by modifikovaly výuku úpolů pro žáky s poruchou autistického spektra ve školní tělesné výchově na prvním i druhém stupni. Metody: Ke zpracování informací potřebných k nastínění základních jevů byla použita metoda analýzy a kritická rešerše. V závěrečné části práce byly získané informace zpracovány a shrnuty pomocí metody syntézy. Výsledky: Na základě prostudovaných materiálů k tématu byly vytvořeny obecné zásady a doporučení pro výuku úpolů u žáků s PAS. Dále bych vytvořen sborník cvičení, obsahující konkrétní modifikace jednotlivých cvičení pro žáky s PAS v rámci inkluzivní výuky na I. a II. stupni. Klíčová slova: úpoly, tělesná výchova, porucha autistického spektra
Title: Combat sport modifications for pupils with autistic spectrum disorder in elementary school curriculum. Objective: The goal of this thesis is to summarize and analyze available information regarding combat sports, role of combat sports in physical education on elementary school and autistic spectrum disorder. Knowledge from these areas should then be used for compiling a set of exercises that would modify the schooling of combat sports for pupils with autistic spectrum disorder in elementary school. Methods: Analysis method and critical research were used to compile information needed to explain the given phenomena. In the final part of the thesis, compiled data were summarized via the synthesis method. Results: After thorough research of available literature, author proposes basic principles and recommendation for the education of combat sport for pupils with ASD. Then a set of exercises was created, which contains specific modifications for each given exercise. These exercises are meant to be used in inclusive education of combat sports for pupils with ASD on elementary school. Keywords: combat sports, physical education, autistic spectrum disorder