Neslyšící rodiče a výchova jejich slyšícího dítěte
Upbringing of their Hearing Child by Deaf Parents
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147853Identifikátory
SIS: 232047
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hradilová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
CODA, Neslyšící, Neslyšící rodiče, sluchové postižení, slyšící dítě Neslyšících rodičů, výchova dítěteKlíčová slova (anglicky)
CODA, Deaf, deaf parents, hearing child of Deaf parents, hearing impairment, upbringing of a childTato práce se zaměřuje na neslyšící rodiče a výchovu jejich slyšících dětí. Rozebírá téma sluchového postižení, jeho důsledky a formy komunikačních systémů nebo kompenzací sluchu, které mohou osoby s tímto handicapem využívat. Dále se věnuje tématu Neslyšících a CODA jedinců a rozebírá rodinu tvořenou rodičem nebo rodiči s postižením a slyšícími dětmi. V poslední kapitole práce představí výzkumné šetření, v němž se devět informantů z šesti rodin prostřednictvím strukturovaného rozhovoru sdílí o svých zkušenostech s výchovou svých slyšících dětí. Otázky rozhovoru byly rozčleněny do devíti tematických okruhů, získaná data byla následně analyzována. Výstupem práce jsou dílčí závěry a doporučení, která se týkají jak samotných rodičů, tak i škol, lékařů a organizací, které se věnují neslyšícím. KLÍČOVÁ SLOVA CODA, Neslyšící, Neslyšící rodiče, sluchové postižení, slyšící dítě Neslyšících rodičů, výchova dítěte 1
This bachelor thesis focuses on deaf parents and the upbringing of their hearing children. It discusses the topic of hearing impairment, its consequences and communication systems or hearing compensation people with this disability can use. It also explores the topic of Deaf and CODA individuals and families consisting of a parent or parents with this disability and hearing children. For the last chapter, a research survey was carried out. The author conducted structured interviews with a total of nine informants from six families, who were asked to share their experience with the upbringings of their hearing children. All questions were divided into nine topics and the obtained data were subsequently analysed. The output of this work are partial conclusions and recommendations, which concern both the parents themselves and schools, doctors and organizations dedicated to the deaf. KEYWORDS CODA, Deaf, deaf parents, hearing child of Deaf parents, hearing impairment, upbringing of a child 1