Returns to higher education: Comparison of the USA and Europe
Návratnost vyššího vzdělávání: Srovnání USA a Evropy
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147794Identifiers
Study Information System: 203022
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Palanská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
Returns to education, higher education, mincer equation, USA, Europe, educational systemKeywords (English)
Returns to education, higher education, mincer equation, USA, Europe, educational systemTato práce zkoumá návratnost vzdělávání ve Spojených Státech Amerických a v Německu a nabízí přehledné srovnání výsledků. OLS regrese je provedena na základě upravené Mincerově rovnice s přidanými nezávislými proměnnými a s umělými proměnnými nejvyššího dosaženého vzdělání namísto počtu let vzdělávání. Výsledky ukazují, že větší investice potřebná pro vyšší vzdělání v USA přináší značně větší návratnost než v Německu a také ukazuje rozdíly vlivu potenciální pracovní zkušenosti na mzdu v obou zemích. Když se však podíváme na celkové příjmy a započteme přímé náklady ve formě školného v Amerických univerzitách, vyšší návratnost je podstatně znegována, především v prvních fázích života.
The thesis examines returns to education in the USA and Germany and provides a side-by- side comparison of the results. An OLS regression is run based on an adjusted Mincer equation with added controlling variables and dummy variables for the highest achieved education degree rather than years of schooling. The results show that higher investment in education needed in the USA yields considerable higher returns than in Germany and also show differences in the impact of potential experience in both countries. However when looking at accumulated earnings including direct costs in form of tuition fees in the USA, the higher returns are diminished, especially in the early stages of life.