Životní příběhy a profesní dráhy ředitelů škol
Life stories and career paths of School Headmasters
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147787Identifiers
Study Information System: 196091
Collections
- Kvalifikační práce [18099]
Author
Advisor
Referee
Kříž, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
ředitel školy, kompetence, manažerské činnosti, životní příběhKeywords (English)
headmaster, competence, managerial skills, life storiesPředkládaná teoreticko-empirická práce se zabývá profesními a životními dráhami zkušených ředitelů českých základních a mateřských škol a tím, co ředitelská profese obnáší. Teoretická část se zaměřuje na přiblížení pojmů životní a profesní dráha, sumarizací poznatků o práci ředitele školy a to včetně jeho kompetencí a manažerských dovedností, které k bezproblémovému chodu školy musí každý ředitel ovládat. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného šetření. Hlavní metodou sběru dat se stal hloubkový polostrukturovaný rozhovor vedený s jednotlivými řediteli, doplňková data byla získána analýzou volně dostupných dokumentů, především inspekčních zpráv a formou doplňkových rozhovorů se zástupci ředitelů nebo přímo se zřizovateli. Výzkumný vzorek je pestrý, ačkoliv jej tvoří pouze tři respondenti, skládá se z ředitele základní školy, ředitelky mateřské školy a ředitelky sloučeného subjektu jednotřídní základní a mateřské školy. Analýza dat plynoucích z hloubkových rozhovorů vede k rozklíčování nejzásadnějších osob nebo okamžiků, které je ovlivnily, při volbě povolání a pohled ředitelů, na to jak oni sami vnímají svou profesi a jak jmenování do funkce ovlivnilo a ovlivňuje jejich život po několika letech strávených v ředitelském křesle. Shrnutím výsledků práce lze konstatovat, že...
This theoretical-empirical thesis focuses on the life and career path of experienced School Principals of Preschools and Elementary Schools in Czech Republic and what the School Principal position is about. The theoretical part brings a closer look on an explanation of life and career path, summarisation of knowledge of the work of the School Principal itself including its competence and management skills, which are necessary to provide flawless run of every school. The empiric part presents the results of qualitatively oriented research. The main method of the data collection is in-depth semi-structured interview led by the School Principals, the supplementary data were gained from the analysis of publicly accessible documents, especially inspection reports, and by supplementary interviews with Deputy School Principals or with the founders. The research sample is very wide even though it consists of only three respondents - the Principal of Elementary School, the Principal of Preschool and the Principal of school combining Preschool and a first grade of Elementary School. The analysis of the data obtained from in-deep interviews leads to finding the most fundamental persons and moments, which had a great influence on the respondents when choosing their occupation and their view on the profession itself,...