Spotřeba v současné společnosti a vliv okázalosti
The consumption in contemporary society and the influence of ostentation
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147361Identifiers
Study Information System: 74867
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Kotík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
16. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce "Spotřeba v současné společnosti a vliv okázalosti" se snaží se zjistit, zda je spotřeba okázalá nebo není. Vychází z teorie odložené spotřeby Maxe Webera a Daniela Bella a teorie okázalé spotřeby Thorsteina Veblena. Zaměřuje se na přístup společnosti ke konzumu a na vlivy, které spotřebu formují. Popisuje moc peněz a vztah k dluhům a zabývá se i hromadnými sdělovacími prostředky. Masmédia totiž pomáhají lidem formovat sociální realitu a přinášejí reklamní sdělení. Vytvářejí i image značek. Zároveň se věnuje současným podobám spotřeby, které jsou ať už v negativním nebo v pozitivním smyslu ovlivněny okázalostí. Jedná se hlavně o okázalou nespotřebu, jak ji definoval David Brooks. Ta pomáhá rozvoji ekologické a etické spotřeby, které jsou praktikovány hlavně středními vrstvami. Neokázalá spotřeba podle Sullivanové a Gershunyho má k okázalé spotřebě velmi blízko a je často příkladem spotřeby nových bohatých, kteří se snaží ostentativně napodobovat "staré rodiny".
The bachelor's thesis "The Consumption in Contemporary Society and the Influence of Ostentation" tries to find out whether the consumption is conspicuous or is not. It is based on the theory of postponed consumption by Max Weber and Daniel Bell and on the theory of conspicuous consumption by Thorstein Veblen. The bachelor's thesis focuses on the approach to consumerism and the influences that shape the consumption. It describes the power of money and the relationship to debts and the mass media and advertising are also mentioned. The mass media helps to shape the social reality and brings advertising. It creates image of brands. The work does not omit the contemporary types of consumption which are impressed with the ostentation both in positive or negative way. It is conspicuous unconsupmtion defined by David Brooks. It helps to develop the ecological and ethical consumption which are practised by the middle classes. The inconspicuous consumtion by Sullivan and Gershuny is close to conspicuous consumption and it is often presented as the example of consumption of nouveax riches who try to imitate the "old families" ostentatiously.