Situace ve francouzském tisku po 2. světové válce
Situation in french press after 2. world war
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147320Identifiers
Study Information System: 68561
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Cebe, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Francouzský tiskový trh, Cenzura, Dějiny tisku, Žurnalistická profese, Le Figaro, OčistaKeywords (English)
French press market, Censorship, History of press, Journalisme, Le Figaro, PurgeBakalářská práce "Situace ve francouzském tisku po 2. světové válce" pojednává o situaci v tisku a v novinářské profesi ve Francii v období skončení okupace. Jako východisko uvádí stav, ve kterém se tisk nacházel v předválečné době a jeho působení během 2. světové války. Práce je rozdělena na tři části. První se věnuje historickému kontextu tiskového trhu všeobecně, jeho reakci na konec okupace a postupné ustálení trhu. Druhá část je zaměřena na dopad okupace na novinářskou profesi. Vypořádání se s kolaboranty a ustavení profesních norem. Představuje také osud čtyř osobností, které ovlivnily různé aspekty tištěných médií dané doby. Třetí část se potom věnuje konkrétní situací v deníku Le Figaro v tomto období.
This thesis is focused on the situation in press and journalisme in France after the ocupation during Second World War. As a base we describe the situation of the prewar press and its activity during the war. The thesis is divided into three parts. First focuses on historical context of press market in general, its reaction to the end of the ocupation and successive stabilisation. The second part focuses on impact of ocupation to journalisme. Settlement with collaborationists and establishment od profession standards. We present also four personalities, which influenced different aspects of the media of the time. The third part presents specific situation of the daily paper Le Figaro.