Fenomén moderního graffiti - cesta z periferie do centra
Phenomen of modern graffiti
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147312Identifikátory
SIS: 66116
Katalog UK: 990011079540106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [18447]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
2. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Tématem bakalářské práce je fenomén moderního graffiti a jeho postupné rozpracování až do dnešní podoby. Cílem textu je teoreticky vytyčit základní principy fungování graffiti v kontextu jeho historického vývoje a objasnit cestu daného jevu tzv. z periferie do centra. Práce začíná vznikem současného graffiti v 60. letech 20. století a postupně jsou rozpracovány jeho nejdůležitější etapy až k samotnému začlenění graffiti do současného umění a s tím spojené "zmasovění" a komercionalizace daného fenoménu. První část textu pojednává o kontrakulturní podobě graffiti, kdy se stává výrazem nesouhlasu se stávající situací ve společnosti a je využíváno zejména pouličními gangy k ohraničení vlastního teritoria a jako forma protestu proti stávající kultuře. Postupně je v práci rozpracována subkulturní podoba graffiti - odklon od ryze kontrakulturní podoby, začínající umělecké tendence a fungování crew. Dále se zaměřuji na využívání subkultury graffiti a její následné využívání kulturním průmyslem k dosažení zisku, který z ní (ale nejen z ní) dělá produkt masové výroby a továrnu na životní styl. V poslední části se věnuji samotné integraci graffiti (a street artu) do současného umění.
The topic of work is a phenomenon of modern graffiti and its gradual development to the present form. The aim of the text is theoretically describe the basic principles of the graffiti in the context of its historical development and clarify the way 'from the periphery to the centre'. Work begins with the emergence of graffiti in the 60's and gradually are developed its most important phase to the actual inclusion of graffiti in contemporary art and the related commercialisation of the phenomenon. The first part of the text deals with the form of graffiti, which becomes an expression of opposition to the current situation in society and is used in particular street gangs to their own territories and borders as a form of protest against the existing culture. Gradually, the work deals with the subculture form of graffiti - diversion from the purely kontrakulturní form, starting artistic trends and the functioning crew. Furthermore, the focus on the use of graffiti subculture and its subsequent exploitation of the cultural industry to achieve a profit, which it makes the product of mass production and factory lifestyle. In the last part deals with the integration of graffiti (and street art) in contemporary art.