Fenomén walkman: Sociologická interpretace
The walkman phenomenon: Sociological interpretation
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147265Identifikátory
SIS: 61116
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce "Fenomén walkman: sociologická intepretace" pojednává o vliv jevů, které vznikají užíváním přenosných přehrávačů, na vnímání a prožívání reality posluchače walkmanu. Následně se zabývá tím, jaká je podstata těchto efektů, čím jsou ovlivňovány a jejich vzájemnou provázaností. Popisuje historii fenoménu walkman. Dává walkman do spojitosti s koncepty media jako poselství, zvukové krajiny a reprodukce uměleckého díla. Prokazuje nerozlučnost fenoménu walkman s městským prostředím a jeho spjatost s tématikou privatizace veřejných prostor. Hlavní část práce se věnuje analýze dostupných fenomenologických studií uživatelů walkmanu s důrazem na specifičnost konstruovaného světa, jenž je vytvářen poslechem hudby prostřednitcvím walkmanu. Poznatky analyzuje a třídí do kategorií, přičemž zdůrazňuje jejich vzájemnou propletenost. Poukazuje na kontextualitu a reflexivitu fenoménu walkman a vyzvihuje jeho positivní vliv.
The "Walkman phenomenon: sociological intepretation" bachelor thesis deals with the influence of the effects that are being caused by personal stereo use on perception and experience of reality of the walkman listener. It also investigates the basis of these effects what causes them and their mutual cohesion. Starting off with the walkman phenomenon history the author sets walkman into nexus with conceptions of media, soundscape and the work of art reproduction. Furthermore provides an evidence of inseparability of the walkman phenomenon with urban realm and its closure with privatization of public space theme. The main part of the work concerns with analysis of available phenomenological studies about walkman users with emphasis on particularity of the world they construct through the music listening act on their personal stereos. Findings of these studies are being categorised and analysed with emphasis on their mutual cohesion. Conclusion states the contextuality and reflexive nature of the walkman phenomenon and stresses its positive influence.