Hudební průmysl a autonomie pole vážné hudby. Sociologická interpretace komercializace vážné hudby
Music Industry and Autonomy of the Field of Artificial Music
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147255Identifiers
Study Information System: 61133
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Petrusek, Miloslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
16. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Bakalářská práce "Hudební průmysl a autonomie pole vážné hudby" popisuje vztah hudebního průmyslu a artificiální hudby v soudobé společnosti. Základním konceptem práce je struktura uměleckého pole, jak ji vymezil Pierre Bourdieu. Každý umělecký žánr je podle této teorie organizován kolem dvou antagonistických pólů. Pólu čistého umění, který je vyjádřením vysokých estetických hodnot a pólu komerčního fungujícího na základě ekonomické logiky. Jednotlivé umělecké žánry a díla se pak umisťují na kontinuum mezi tyto v realitě nedosažitelné principiální opozice. Hlavní tezí této práce je, že praktiky hudebního průmyslu, který na zmíněném kontinuu leží hodně blízko pólu komerčnímu, začínají stále více pronikat také do artificiální hudby. Tím se však artificiální hudba vzdává své autentické, anti-ekonomické logiky, která odpovídá pólu čistého umění, a jako žánr se posouvá blíže k pólu komerčnímu. Tento posun způsobují zejména tři procesy. Regrese sluchu, kterou popisuje Theodor Adorno ve svých kritických konceptech kulturního průmyslu; snaha hudebního průmyslu podmanit si další hudební oblasti a finanční závislost médií a jiných kulturních institucí na zadavatelích reklamy respektive sponzorech.
The thesis "Music Industry and Autonomy of the Field of Artificial Music" describes the relationship of music industry and classical music in contemporary society. The fundamental theory of this study is Pierre Bourdieu's account of the structure of the artistic field. According to his theory, each artistic genre is allocated between two antagonistic poles. The pole of the pure art, which represents high aesthetic values, is the first one and the pole of large scale production that is based on economical logic is the second one. The basic claim in the study says that the principles of music industry, which occupies a nearby position to the pole of large scale production, are gradually diffusing into the classical music. Thus, the classical music is loosing autonomy due to leaving its original anti-economical logic and as a genre it is approximating to the pole of large scale production. This movement is especially caused by three processes: the regression of listening, described by Theodor Adorno in his critical concepts of culture industry; the expansionism of the music industry and the financial dependence of media and other institutions on advertisement producers or on sponsores.