Karel Slavoj Amerling jako reliktní případ rozvíjení ideového světa jungmannovské fáze národního obrození
Karel Slavoj Amerling as a Relic Case of Developing the Ideological World of Jungmann's Phase of National Revival
rigorózní práce (UZNÁNO)
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14527Identifikátory
SIS: 149490
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
6. 2. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Práce se pokouší přistoupit k osobnosti Karla Slavoje Amerlinga a jeho díla jako k celku, jež tkví svými východisky v myšlenkových procesech a jejich praktickém naplňování v druhé, v terminologii M. Hrocha tzv. agitační, fázi národního obrození. Amerlingovy snahy totiž anachronicky, v době pozměněné společenské situace, rozvíjejí postupy a vize, jež byly pro tuto fázi národně emancipačního úsilí v oblasti kultury a vědy příznačné. Všímáme si Amerlingova pokusu na poli beletrie, vydavatelských aktivit, tvorby a užívání vědeckého názvosloví, syntetického přístupu k vědě, organizace školství a pedagogiky, jeho pojetí historismu i pokusu o duchovní obrodu společnosti, jež měla být realizována bratrstvem náboženského charakteru. Snažíme se přitom nalézt společné jmenovatele všech těchto činností a zároveň upozorňujeme na jejich vysoce idealistický a spekulativní základ, který znemožnil praktickou realizaci či uplatnění většiny z nich. Pokoušíme se doložit, proč společnost druhé poloviny 19. století na Amerlingovy koncepty a návrhy nereflektovala a proč jejich tvůrce " odsoudila " do role živého pomníku obrozenských snah.
Práce se pokouší přistoupit k osobnosti Karla Slavoje Amerlinga a jeho díla jako k celku, jež tkví svými východisky v myšlenkových procesech a jejich praktickém naplňování v druhé, v terminologii M. Hrocha tzv. agitační, fázi národního obrození. Amerlingovy snahy totiž anachronicky, v době pozměněné společenské situace, rozvíjejí postupy a vize, jež byly pro tuto fázi národně emancipačního úsilí v oblasti kultury a vědy příznačné. Všímáme si Amerlingova pokusu na poli beletrie, vydavatelských aktivit, tvorby a užívání vědeckého názvosloví, syntetického přístupu k vědě, organizace školství a pedagogiky, jeho pojetí historismu i pokusu o duchovní obrodu společnosti, jež měla být realizována bratrstvem náboženského charakteru. Snažíme se přitom nalézt společné jmenovatele všech těchto činností a zároveň upozorňujeme na jejich vysoce idealistický a spekulativní základ, který znemožnil praktickou realizaci či uplatnění většiny z nich. Pokoušíme se doložit, proč společnost druhé poloviny 19. století na Amerlingovy koncepty a návrhy nereflektovala a proč jejich tvůrce " odsoudila " do role živého pomníku obrozenských snah.