Výužití interaktivní tabule při osvojování sloves ve výuce německého jazyka
Utilizing an interactive whiteboard to learn verbs in German lesson
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1419Identifiers
Study Information System: 168966
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Motivace, interaktivní tabule, multimédia, gramatika, slovesa, německý jazyk, výukaKeywords (English)
Motivation, interactive board, multimedia, grammar, verbs, German language, teachingPředložená diplomová práce "Využití interaktivní tabule při osvojování sloves ve výuce německého jazyka" se v teoretické části věnuje aspektům, které ovlivňují výuku a tedy i přípravu interaktivních materiálů. Praktická část je již zaměřena na samotné návrhy aktivit. Teoretická část je rozdělena na tři klíčové kapitoly. První kapitola umožňuje vhled do edukačního procesu z hlediska psychologie, a snaží se tak čtenáři objasnit, jak jsou při výuce cizích jazyků důležité učební styly a strategie, které umožňují jejich efektivnější osvojení. Druhá kapitola se zabývá multimédii a interaktivní tabulí. Jsou zde představeny zásady, kterými by se měl vyučující při tvorbě výukových materiálů řídit, a zároveň jsou zde prezentovány internetové portály, které je možné pro výuku německého jazyka použít. Poslední kapitola teoretická části je věnována gramatice a mluvnické kategorii sloves. Praktická část je založená zejména na tvorbě vlastních výukových materiálů, které jsou sestaveny k procvičení německých sloves. Aktivity jsou rozděleny pro základní a střední školu. Zhodnocení těchto materiálů přináší výsledky z dotazníkového šetření, které byly ověřeny v edukační praxi.
The aim of this master's thesis, "Utilizing an interactive whiteboard to learn verbs in German lesson" is presented in two parts. The theoretical part is devoted to aspects which influence teaching, and therefore the preparation of interactive materials. The practical part is focused on the proposal of activities used on the interactive whiteboard. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter allows us to view the educative process from a psychological perspective, attempting to clarify the importance of relevant styles and strategies used effectively while learning a foreign language. The concern of chapter two is an interactive board and multimedia. Principles which should be followed by educators who are creating teaching materials are also introduced. Furthermore, there are presented internet portals which can be used in German lessons. The last chapter of the theoretical part is dedicated to grammar and the grammatical category - verbs. The practical part is predominantly based on creating your own teaching materials, which are designed to practise German verbs. The activities are split up into two sections (for elementary school and high school). An evaluation of the teaching materials results from survey. They were verified in the educational practice.