Indianerbücher, ihre medialen Fassungen auf dem Beispiel Winnetou I von Karl May. Anregungen zur didaktischen Adaptation
Western stories and their TV adaptation (Karl May). Proposal for adaptation for teaching foreign languages
Romány s indiánskou tematikou, jejich mediální podoba na příkladu románu Winnetou I. Náměty k didaktické adaptaci
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1418Identifiers
Study Information System: 63518
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Indiánka, dobrodružný román, Karl May, didaktika literatury, nadčasovostKeywords (English)
Western story,adventure novel, Karl May,didactics of literature, timelessnessTato diplomová práce se zabývá dobrodružným románem Winnetou I a jeho praktickým využitím v hodinách cizího jazyka. Teoretická část této práce se zaměřuje na didaktiku literatury a taktéž se věnuje otázce, jakým způsobem může literární dílo přispět k rozvoji klíčových kompetencí a jazykových schopností žáků a jaké metody v tomto procesu mohou být použity. Tato část práce se rovněž věnuje osobnosti Karla Maye ve vztahu k dobrodružnému románu Winnetou I. Literárně-didaktickou část práce představuje alternativní výukový materiál, který byl vypracovaný na základě dobrodružného románu Winnetou I.
This diploma thesis deals with the adventure novel Winnetou I by Karl May and with its practical use in foreign language lessons. The first part is focused on the didactics of literature and on the issue how literature can contribute to the development od pupils' competences and which methods could be used in this process. It also introduces the personality of Karl May in relation to his adventure novel Winnetou I. The second part presents an alternative teaching and learning material that was elaborated on the basis of the adventure novel Winnetou I.