Zobrazit minimální záznam

Introduction of complex numbers in history of algebra
dc.contributor.advisorKvasz, Ladislav
dc.creatorRybáková, Tereza
dc.date.accessioned2017-06-01T13:55:27Z
dc.date.available2017-06-01T13:55:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/1395
dc.description.abstractNázev práce: Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry Autor: Ing. Tereza Rybáková Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. Cílem této práce je porovnat zavedení komplexních čísel v dějinách algebry a jejich zavedení v učebnicích pro střední školy. Práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola je věnovaná přehledu osobností z historie algebry, kteří se věnovali komplexním číslům. Jedná se o stručný popis osobností z 16.-18. století a jejich vztahu ke komplexním číslům. Druhá a třetí kapitola práce je zaměřena více prakticky a má za cíl porovnat vybrané knihy nebo učebnice. V rámci druhé kapitoly jsou popsány a následně pak porovnány knihy z období 16. - 18. století, kde se objevily zmínky o záporných číslech pod odmocninou, poté o imaginárních číslech. Důležité je jejich závěrečné porovnání, které může sloužit i jako doporučení a inspirace pro dnešní učitele matematiky. Třetí kapitola porovnává čtyři středoškolské učebnice z různého období a klade důraz vysvětlení historie komplexních čísel. Srovnává také odlišné zavedení komplexních čísel, jejich definici a charakteristiku. Na závěr také dává čtenáři odpověď, jak jednotlivé učebnice uvádí využití komplexních čísel v dnešní době. Klíčová slova: kubické rovnice, casus irreducibilis, odmocnina ze záporných čísel, imaginární...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Introduction of complex numbers in history of algebra Author: Ing. Tereza Rybáková Supervisor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. The aim of this thesis is to compare the introduction of complex numbers in history of algebra and its different introduction in textbooks at high schools. This thesis consists of three main chapters. The first chapter is dedicated to historical overview of important personalities who work with complex numbers. It is a short overview of personalities from 16th till 18th century and their connection to complex numbers. The second and the third chapters are focused more practically and their goal is to compare selected books from 16th till 18th century or the textbooks. In second chapter the selected books from 16th till 18th century are described and compared with each other. The square roots of negative number, lately called imaginary numbers, were first mentioned in this time period. Their final comparison is very important and it could be used as a recommendation or inspiration for students - future teachers in mathematics. The third chapter compares four selected textbooks at high school from different period of time and emphasize on explanation of history. It describes the differences in introduction of complex numbers, its definition and main...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectkomplexní číslacs_CZ
dc.subjectkubické rovnicecs_CZ
dc.subjectimaginarní číslacs_CZ
dc.subjectcasus irreducibiliscs_CZ
dc.subjectcomplex numbersen_US
dc.subjectcubic equationsen_US
dc.subjectimaginary numbersen_US
dc.subjectcasus irreducibilisen_US
dc.titleZavedení komplexních čísel v dějinách algebrycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-01-09
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId166416
dc.title.translatedIntroduction of complex numbers in history of algebraen_US
dc.contributor.refereeJančařík, Antonín
dc.identifier.aleph002120807
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNázev práce: Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry Autor: Ing. Tereza Rybáková Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. Cílem této práce je porovnat zavedení komplexních čísel v dějinách algebry a jejich zavedení v učebnicích pro střední školy. Práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola je věnovaná přehledu osobností z historie algebry, kteří se věnovali komplexním číslům. Jedná se o stručný popis osobností z 16.-18. století a jejich vztahu ke komplexním číslům. Druhá a třetí kapitola práce je zaměřena více prakticky a má za cíl porovnat vybrané knihy nebo učebnice. V rámci druhé kapitoly jsou popsány a následně pak porovnány knihy z období 16. - 18. století, kde se objevily zmínky o záporných číslech pod odmocninou, poté o imaginárních číslech. Důležité je jejich závěrečné porovnání, které může sloužit i jako doporučení a inspirace pro dnešní učitele matematiky. Třetí kapitola porovnává čtyři středoškolské učebnice z různého období a klade důraz vysvětlení historie komplexních čísel. Srovnává také odlišné zavedení komplexních čísel, jejich definici a charakteristiku. Na závěr také dává čtenáři odpověď, jak jednotlivé učebnice uvádí využití komplexních čísel v dnešní době. Klíčová slova: kubické rovnice, casus irreducibilis, odmocnina ze záporných čísel, imaginární...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Introduction of complex numbers in history of algebra Author: Ing. Tereza Rybáková Supervisor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. The aim of this thesis is to compare the introduction of complex numbers in history of algebra and its different introduction in textbooks at high schools. This thesis consists of three main chapters. The first chapter is dedicated to historical overview of important personalities who work with complex numbers. It is a short overview of personalities from 16th till 18th century and their connection to complex numbers. The second and the third chapters are focused more practically and their goal is to compare selected books from 16th till 18th century or the textbooks. In second chapter the selected books from 16th till 18th century are described and compared with each other. The square roots of negative number, lately called imaginary numbers, were first mentioned in this time period. Their final comparison is very important and it could be used as a recommendation or inspiration for students - future teachers in mathematics. The third chapter compares four selected textbooks at high school from different period of time and emphasize on explanation of history. It describes the differences in introduction of complex numbers, its definition and main...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990021208070106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV