Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry
Introduction of complex numbers in history of algebra
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1395Identifiers
Study Information System: 166416
CU Caralogue: 990021208070106986
Collections
- Kvalifikační práce [19965]
Author
Advisor
Referee
Jančařík, Antonín
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Mathematics Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komplexní čísla, kubické rovnice, imaginarní čísla, casus irreducibilisKeywords (English)
complex numbers, cubic equations, imaginary numbers, casus irreducibilisNázev práce: Zavedení komplexních čísel v dějinách algebry Autor: Ing. Tereza Rybáková Vedoucí práce: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. Cílem této práce je porovnat zavedení komplexních čísel v dějinách algebry a jejich zavedení v učebnicích pro střední školy. Práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola je věnovaná přehledu osobností z historie algebry, kteří se věnovali komplexním číslům. Jedná se o stručný popis osobností z 16.-18. století a jejich vztahu ke komplexním číslům. Druhá a třetí kapitola práce je zaměřena více prakticky a má za cíl porovnat vybrané knihy nebo učebnice. V rámci druhé kapitoly jsou popsány a následně pak porovnány knihy z období 16. - 18. století, kde se objevily zmínky o záporných číslech pod odmocninou, poté o imaginárních číslech. Důležité je jejich závěrečné porovnání, které může sloužit i jako doporučení a inspirace pro dnešní učitele matematiky. Třetí kapitola porovnává čtyři středoškolské učebnice z různého období a klade důraz vysvětlení historie komplexních čísel. Srovnává také odlišné zavedení komplexních čísel, jejich definici a charakteristiku. Na závěr také dává čtenáři odpověď, jak jednotlivé učebnice uvádí využití komplexních čísel v dnešní době. Klíčová slova: kubické rovnice, casus irreducibilis, odmocnina ze záporných čísel, imaginární...
Title: Introduction of complex numbers in history of algebra Author: Ing. Tereza Rybáková Supervisor: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. The aim of this thesis is to compare the introduction of complex numbers in history of algebra and its different introduction in textbooks at high schools. This thesis consists of three main chapters. The first chapter is dedicated to historical overview of important personalities who work with complex numbers. It is a short overview of personalities from 16th till 18th century and their connection to complex numbers. The second and the third chapters are focused more practically and their goal is to compare selected books from 16th till 18th century or the textbooks. In second chapter the selected books from 16th till 18th century are described and compared with each other. The square roots of negative number, lately called imaginary numbers, were first mentioned in this time period. Their final comparison is very important and it could be used as a recommendation or inspiration for students - future teachers in mathematics. The third chapter compares four selected textbooks at high school from different period of time and emphasize on explanation of history. It describes the differences in introduction of complex numbers, its definition and main...