Užití trestů ve výchově předškolních dětí v souvislosti s jejich agresivním chováním
The use of punishment in the upbringing of preschool children in connection with their aggressive behavior
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136606Identifiers
Study Information System: 229434
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kolečková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
22. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Fyzická agrese|vztahová agrese|tresty|psychická kontrolaKeywords (English)
Physical Aggression|Relational Aggression|Punishments|Psychological ControlBakalářská práce se zabývá tématem agresivního chování dětí předškolního věku a uvádí možné souvislosti takového chování s využíváním trestů ve výchově. V práci je blíže popsáno agresivního chování typické pro děti předškolního věku. Práce objasňuje některé faktory, které s agresí předškolních dětí úzce souvisí. Dále práce vymezuje pojem trest ve smyslu výchovného prostředku a rozděluje tresty do dvou kategorií - psychické a fyzické. Následně se práce věnuje hledání spojitosti mezi fyzickými či psychickými tresty ve výchově a různými druhy agresivního chování předškolních dětí. Empirická část obsahuje návrh kvantitativního výzkumu potenciálního vztahu mezi užíváním fyzických a psychických trestů rodiči při výchově a mírou fyzické či vztahové agrese dětí předškolního věku. Výsledky výzkumu by mohly významně přispět k poznatkům v oblasti využívání trestů v České republice a objasnit dopady trestů na agresivní chování dětí předškolního věku. Klíčová slova Fyzická agrese; vztahová agrese; tresty; psychická kontrola
The bachelor's thesis deals with the topic of aggressive behavior of preschool children and lists the possible links between such behavior and the use of punishment in upbringing. The work describes in more detail the aggressive behavior typical for preschool children. Some factors that are closely related to the aggression of preschool children are clarified. Furthermore, the work defines the concept of punishment as an educational tool and divides punishments into two categories - psychological and physical. Subsequently, the work pays attention to the search for a connection between physical or psychological punishments in upbringing and various types of aggressive behavior of preschool children. The empirical part contains a proposal for a quantitative research of the potential relationship between the use of physical and psychological punishment by parents in upbringing and the degree of physical or relational aggression of preschool children. The results of the research could significantly contribute to the findings in the field of the use of punishment in the Czech Republic and clarify the effects of punishment on the aggressive behavior of preschool children. Keywords Physical Aggression; Relational Aggression; Punishments; Psychological Control