Show simple item record

The original experience in the thinking of Maurice Blanchot
dc.contributor.advisorŠevčík, Miloš
dc.creatorPola, Petr
dc.date.accessioned2017-04-06T12:01:49Z
dc.date.available2017-04-06T12:01:49Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13397
dc.description.abstractCílem této práce je představit svérázné pojetí umění a jeho zkušenosti, které ve svém díle rozvíjí francouzský spisovatel a kritik Maurice Blanchot na konci čtyřicátých a v první polovině padesátých let dvacátého století. V tomto období u Blanchota vrcholí snaha zachytit literaturu, popřípadě umění jako takové, ve vztahu k "původní zkušenosti". Umělecké dílo, které má v původní zkušenosti svůj zdroj, je vyčleněno z běžné zkušenosti zasazené do rámce struktur světa. Umělecké dílo pak není pochopeno jako forma podílející se na uskutečňování světa, ale jako výsledek extrémní zkušenosti poukazující vně každého světa.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this work is to present the original concept of art and its experience, which a French writer and a critic Maurice Blanchot described in his work at the end of the 1940's and at the beginning of the 1950's. At this time an effort to depict literature, or art in relation to the Original experience culminates in Blanchot's work. A work of art which has its origine in the Original experience is not incorporated into structures of the world. A work of art in this sense is not a form which is to be contemplated or understood. Art connected to the Original experience is perceived like "the exile of truth". The first part of this study deals with several features of the experience of art. First of all a level is defined, by creating the distinction between the concepts of Solitude in the World and Essential Solitude, into which art and its experience belongs. Afterwards, the primary relation for a writer - relation to "qui s'ecrit" is stated. Écriture (writing) does not represent activity here, it is revealed in its pasivity as "interminable, incessant". The writing points at the most essential feature of this level: specific time character. In this time a radical transformation of the subject, its interests and its objects happens. The last chapter of the first part is directed to the concept of Image,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePůvodní zkušenost v myšlení Maurice Blanchotacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-17
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49739
dc.title.translatedThe original experience in the thinking of Maurice Blanchoten_US
dc.contributor.refereeJarošová, Helena
dc.identifier.aleph001106333
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je představit svérázné pojetí umění a jeho zkušenosti, které ve svém díle rozvíjí francouzský spisovatel a kritik Maurice Blanchot na konci čtyřicátých a v první polovině padesátých let dvacátého století. V tomto období u Blanchota vrcholí snaha zachytit literaturu, popřípadě umění jako takové, ve vztahu k "původní zkušenosti". Umělecké dílo, které má v původní zkušenosti svůj zdroj, je vyčleněno z běžné zkušenosti zasazené do rámce struktur světa. Umělecké dílo pak není pochopeno jako forma podílející se na uskutečňování světa, ale jako výsledek extrémní zkušenosti poukazující vně každého světa.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work is to present the original concept of art and its experience, which a French writer and a critic Maurice Blanchot described in his work at the end of the 1940's and at the beginning of the 1950's. At this time an effort to depict literature, or art in relation to the Original experience culminates in Blanchot's work. A work of art which has its origine in the Original experience is not incorporated into structures of the world. A work of art in this sense is not a form which is to be contemplated or understood. Art connected to the Original experience is perceived like "the exile of truth". The first part of this study deals with several features of the experience of art. First of all a level is defined, by creating the distinction between the concepts of Solitude in the World and Essential Solitude, into which art and its experience belongs. Afterwards, the primary relation for a writer - relation to "qui s'ecrit" is stated. Écriture (writing) does not represent activity here, it is revealed in its pasivity as "interminable, incessant". The writing points at the most essential feature of this level: specific time character. In this time a radical transformation of the subject, its interests and its objects happens. The last chapter of the first part is directed to the concept of Image,...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011063330106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV