Obrazy dějin ve filmu
The image of history in film
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1326Identifiers
Study Information System: 159277
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Randák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
historiografie, narace, film, kolektivní paměť, performativita, čas, imaginaceKeywords (English)
historiography, narration, film, collective memory, performativity, time, imagination(česky): Práce se zabývá vztahem historie, filosofie a filmu. Využívá filmových a seriálových pramenů z české produkce posledních několika let. Skládá se jednak z interpretace těchto pramenů za využití příslušné metodologie a dále v ní autor rozpracovává vlastní typ metody, zaměřený zvláště na práci s historickým filmem. Metoda práce je určena především následujícími teoriemi: filmovým myšlením GillesDeleuze, dílem zaměřeným na historii, čas, umění a ideologii Slavoje Žižeka a dále dílem Henry Bergsona Hmota a paměť. Autor využívá pojmů, především z díla GillesDeleuze, jakými jsou například obraz-pohyb, obraz-čas, krystal času, atd., aby popsal vztah mezi historií, pamětí a časem, to vše na ploše audiovizuálního materiálu, který tvoří seriál České století, minisérie Hořící keř a nakonec filmy Ztraceni v Mnichově a A bude hůř…
(in English): The thesis focuses on therelationbetweenhistory, philosophy and film. Ituses film and TV seriessourcesproduced in the Czech Republic in the last fewyears. The thesis comprisesfrominterpretationof these sourceswiththe use ofappropriatemethodology as well as itdevelopsitsownmethod to beused to workwithhistorical film. Methodofthe thesis isdefinedaboveall by: the film thinkingofGillesDeleuze, theworks on history, time, art and ideology by Slavoj Žižek and Henry Bergson's Matter and Memory. Author uses concepts of Gilles Deleuze such as movement-image, time-image, time crystal and other, in order to describe the relation between history, memory and time, all that on the background of following audiovisual material: Czech Century, It's Gonna Get Worse, Lost in Munich, Burning Bush.