Svoboda a odpovědnost v pozdějších dílech Dietricha Bonhoeffera
"Freedom" and "responsibility" in the later writings of Dietrich Bonhoeffer
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12875Identifikátory
SIS: 36536
Kolekce
- Kvalifikační práce [1516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macek, Petr
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
26. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce "Svoboda a odpovědnost v pozdějších dílech Dietricha Bonhoeffera" se zabývá významem a (případným) vývojem pojmů "svoboda" a "odpovědnost" v posledních čtyřech Bonhoefferových dílech (N, GL, E, WE). Úvodní část práce popisuje Bonhoefferův život a jeho teologii jako (fragmentární) celek. Obsahuje také tři interpretace ukazující nebezpečí jednostranného pochopení Bonhoefferova díla. Hlavní část se zabývá užitím pojmů "svoboda" a "odpovědnost" v rámci zkoumaných spisů. I přes rozmanitost upotřebení pojmů a dynamicky se vyvíjející kontinuitu vyznačující se hlubokou myšlenkovou poctivostí a konsekvencí, není shledán žádný myšlenkový zlom, ať teologický, lidský či etický. Svoboda a odpovědnost mají své pevné místo a je nutné vnímat je v kontextu spoluurčujících pojmů (následování, poslušnost, vázanost, odpověď, čin, zastoupení, skutečnost, církev, svět,...). Svoboda křesťana je vždy osvobozením ke společenství s Bohem a člověkem (jejím důsledem je vždy čin). Vedle ní stojí svoboda občanská pramenící v aktu stvoření. Svoboda absolutní (věčná) je jak svobodou archaickou, tak eschatologickou. Odpovědnost jako "odpověď člověka svým životem na volání Boží" - následování, služba, bytí pro druhé. Odpovědnost mimo tuto "odpověď" neexistuje. Svoboda a odpovědnost tvoří nerozdělitelnou dialektickou jednotu....
The diploma paper "Freedom and responsibility in the later writings of Dietrich Bonhoeffer" examines the sence and the contingent development of the ideas "freedom" and "responsibility" in the later writings of Dietrich Bonhoeffer (N, GL, E, WE). The preamble informs about the whole life and theology of Bonhoeffer. It includes also three interpretations, that show the danger of the one-sided understanding of the work. The main part studies the use of the terms "freedom" and "responsibility" with reference to the forenamed works. Notwithstanding the variety of the use and dynamical evolving continuity, which is characterized by the intellectual righteousness and consequence, we discover no break (theological, etical or human). "Freedom" and "responsibility" have a "fixed location" and it is important to see them in the context with the rest of the codeterminetive conceptions (the following, the obedience, the allegiance, the answer, the act, the representation, the reality, the church , the world...) This work brings out, that Christian freedom is always the exemption for the fellowship with God and the man. Its effect is always the act. The eternal freedom is as well archaic as exchatologic. Responsibility is the answer to the call of God. Its the following, the service, the representation, "be for the...