Proměny významu a role vzdělání ve společnosti
Metamorphoses of the Meaning and the Role of Education in the society
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128156Identifiers
Study Information System: 188361
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vzdělání, vzdělanostní společnost, průmyslová a postprůmyslová společnostKeywords (English)
Education, Knowledge society, Industrial and Post-industrial societyTato diplomová práce zprostředkovává bližší pohled na proměny významu a role vzdělání v kontextu změn euroatlantické společnosti druhé poloviny dvacátého století. Pro pochopení pozadí proměn je diplomová práce zahájena pojetím vzdělání z historického úhlu pohledu. Mezníkem na časové ose jsou sedmdesátá léta dvacátého století a tvořící se ideje nové společnosti, přičemž velká pozornost je věnována teorii postindustriální společnosti. Pojetí vzdělání ve vzdělanostní společnosti a jeho návaznost na pracovní uplatnění jedinců žijících ve století jednadvacátém je tématem poslední kapitoly teoretické části diplomové práce. V empirické části propojuji teoretické poznatky s postoji respondentů. Zjišťuji, zda považují vzdělání za garanta profesního vzestupu či jej vnímají spíše jako pojistku pro udržení stávajícího statusu. Výsledky výzkumného šetření předkládám závěrem diplomové práce.
The main goal of this Thesis is to provide a closer look at the transformation of the meaning and the role of education in the context of changes in Euro-Atlantic society in the second half of the twentieth century. To understand the background of changes, the Thesis begins with a concept of education from a historical point of view. The milestone on the timeline is the 1970s and the emerging ideas of a new society, whereas a great deal of attention is paid to the theory of a post-industrial society. The concept of education in an Knowledge society and its continuity to working area of individuals living in the twenty-first century is the subject of the last chapter of the theoretical part of the Thesis. In the empirical part, I combine theoretical pieces of knowledge with attitudes of respondents. I try to discover whether they consider education as a quarantor of career advancement or whether they perceive it more as an insurance policy for maintaining their current status. Results of the exploratory study I expose at the conclusion of the Thesis.