Motivační a zájmový potenciál volnočasových aktivit z pohledu vychovatelů dětského domova se školou
Motivational and interest potential of leisure activities from the point of view of educators of children's home with school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128077Identifiers
Study Information System: 222950
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dětský domov se školou|ústavní výchova|ochranná výchova|vychovatel|volný čas|motivace|zájemKeywords (English)
Children's home with the school|institutional care|protective education|tutor|leisure time|interestDiplomová práce je zaměřena na motivační a zájmový potenciál volnočasových aktivit dětí v dětském domově se školou. Vychází z předpokladu, že pro děti, které mají nařízenou ústavní výchovu nebo uloženou ochrannou výchovu, je velmi důležité smysluplné využívání volného času a pestrá nabídka volnočasových aktivit. Práce je teoreticko-empirického charakteru. Jejím cílem je zjistit, jakým způsobem koncipují vychovatelé dětského domova se školou přípravu na odpolední a víkendový program, aby děti dokázali zaujmout, rozvíjet a motivovat je ke smysluplnému využívání volného času. Dílčími cíli je zjistit, jak motivují děti, aby se aktivně podílely na programech připravených vychovateli a jak vychovatelé hodnotí efektivitu této motivace. Teoretická část práce vychází z analýzy odborné literatury a rešerše výzkumů provedených na uvedené téma. V jednotlivých kapitolách se blíže zabývá charakteristikou dětského domova se školou a dalších zařízení, kde jsou umístěny děti, jež mají nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovu. Jsou zde popsány důvody umístění dětí do tohoto typu zařízení, charakterizována kategorie volného času a aktivity provozované ve volném čase vhodné pro děti umístěné v ústavní výchově. Dále je definován pojem motivace a její smysl v rámci plnohodnotného využívání volného času dětí, stejně jako...
The diploma thesis is focused on the motivational and hobby potential of children's leisure activities in an orphanage with a school. It is based on the assumption that for children who have been ordered institutional education or imposed protective education, it is very important to make meaningful use of free time and a wide range of leisure activities. The work is of a theoretical-empirical nature. Its aim is to find out how the educators of a children's home with a school design the preparation for the afternoon and weekend program, so that the children can attract, develop and motivate them to make meaningful use of their free time. The partial goals are to find out how they motivate children to actively participate in programs prepared by educators and how educators evaluate the effectiveness of this motivation. The theoretical part of the work is based on an analysis of the literature and a search of research conducted on the topic. In the individual chapters, it deals in more detail with the characteristics of a children's home with a school and other facilities where children who have been ordered to have institutional or protective care are placed. It describes the reasons for placing children in this type of facility, characterizes the category of leisure time and leisure activities...