Význam pohádek v mateřské škole
The meaning of fairy tales in kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128076Identifikátory
SIS: 224332
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pohádka|mateřská škola|předškolní věk|význam pohádky|rozvoj dítěte|projektový týden|rozhovorKlíčová slova (anglicky)
fairy tale|kindergarten|preschool age|influence of fairy tale|child development|project week|interviewTato diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem ovlivňují pohádky děti v předškolním věku. Teoretická část práce představuje definici, historii, vývoj, druhy a formy pohádky, její funkce a význam. Dále představuje archetypy v pohádkách, význam pohádek v mateřské škole, či proces čtení. Další kapitoly teoretické části práce charakterizují jednotlivá vývojová období jednotlivce dle vývojové psychologie a důležitost je věnována převážně období předškolního věku. Práce se také zabývá vlivem pohádek na rozvoj dětského myšlení, fantazie, pozornosti, paměti či komunikace. Empirická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy výstupem je týdenní plán zaměřený na důležitost pohádek v konkrétní mateřské škole a rozhovory s učitelkami.
This diploma thesis deals with the question of how fairy tales affect preschool children. The theoretical part of the work presents the definition, history, development, types and forms of fairy tales, its function and meaning. It also presents the archetypes in fairy tales, the meaning of fairy tales in kindergarten, or the process of reading. Other chapters of the theoretical part of the work characterize the individual developmental periods of the child according to developmental psychology and importance is given mainly to the period of preschool age. The work also deals with the influence of fairy tales on the development of children's thinking, fantasy, attention, memory or communication. The empirical part is processed in the form of qualitative research, the output of which is a project week focused on the importance of fairy tales in a particular kindergarten and interviews with teachers.