Vliv badatelsky orientované výuky na žáky v předmětech chemie a přírodopis
The impact of inquiry-based science education in chemistry and biology
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127734Identifiers
Study Information System: 236212
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
28. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Badatelsky orientovaná výuka, Vnitřní motivace žáků, Dotazník IMI, Výuka chemie, Výuka přírodopisuKeywords (English)
Inquirybased science education, Internal motivation of pupils, IMI questionnaire, Chemistry teaching, Science teachingHlavním cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má používání badatelsky orientované výuky na vnitřní motivaci žáků a na úroveň získaných poznatků na úrovni ISCED 2. Z toho důvodu byla navržena dvě na sebe navazující výzkumná šetření. První výzkumné šetření sledovalo, jak žáci vnímají začlenění navržené badatelské úlohy do výuky ve vztahu k jejich vnitřní motivaci, jak toto vnímání ovlivňuje typ školy či pohlaví žáka a zda existuje vztah mezi pozorovanými škálami vnitřní motivace v rámci realizace navržené badatelské úlohy ve školní praxi. Druhé výzkumné šetření sledovalo vliv badatelsky orientovaných úloh na žáky v porovnání s tradičně vedenými laboratorními pracemi. Žáci byli rozděleni na kontrolní a experimentální skupinu. Nejprve se zjišťovalo, zda existuje statisticky významný rozdíl mezi kontrolní a experimentální skupinou ve vztahu k vnitřní motivaci žáků v tradičně pojatých laboratorních činnostech na počátku výzkumu bez implementace badatelsky orientovaných úloh do výuky a zda je tento rozdíl věcně významný. Následně byl sledován statisticky významný rozdíl mezi kontrolní a experimentální skupinou ve vztahu k vnitřní motivaci žáků po začlenění badatelských úloh u experimentální skupiny. Zároveň bylo sledováno, zda existuje statisticky významný rozdíl v dosažené úrovni získaných poznatků mezi...
The main target of the thesis is to find the impact of using inquiry-based science education (IBSE) on pupils' inner motivation and the level of knowledge gained for ISCED 2. To reach that, two consecutive research surveys have been held. In the first part the reaction of pupils to including an IBSE task into a regular lesson has been observed. The impact on their inner motivation has been studied. The correlation between various factors (e.g. type of school, sex) and their changes in inner motivation on observed scales has been evaluated. In the second part, the existence of statistically significant difference between experimental and control group relating the motivation of pupils to do ordinary laboratory tasks has been questioned. That was studied also after implementation of IBSE. The level of knowledge of all the pupils was examined in a similar way. Implementation of IBSE itself was evaluated by an observation of pupils while performing the implemented task as well as by standardized questionnaire Intrinsic Motivation Inventory (IMI) (McAuley et al., 1989; Ryan, 1982). Acquired data have been processed by specialised software IBM SPSS Statistics 25 (IBM Corp., 2017), choosing suitable statistical methods. The results have shown that implementing IBSE tasks in chemistry education decreases...