Finanční gramotnost na základní škole
Financial literacy in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127721Identifiers
Study Information System: 221957
Collections
- Kvalifikační práce [10690]
Author
Advisor
Referee
Odvárko, Oldřich
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics - Training Teachers of Descriptive Geometry
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
28. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
finanční gramotnost, finance, finanční matematika, rozpočetKeywords (English)
financial literacy, finance, financial mathematics, budgetV roce 2020 bylo v České republice zhruba 6,7 % obyvatel v exekuci. Nejpravděpodob- nější příčinou je nízká finanční gramotnost populace, jejíž základy získáváme na základní škole. Položili jsme si otázku, zdali se finanční gramotnost na základní škole žáci skutečně naučí. Podklady pro plán výuky finanční gramotnosti jsme hledali v rámcovém vzdělá- vacím programu. Pomocí dotazníku pro učitele jsme mimo jiné zjistili, že počet hodin věnovaných finanční gramotnosti je velice nízký. Naplnění rámcového vzdělávacího pro- gramu jsme ověřili testem pro žáky základní školy. Test vyplnilo 113 žáků. Z testu jsme usoudili, že žáci mají nízké znalosti z finanční gramotnosti. Situaci po základní škole jsme vyhodnotili na základě výsledků totožného testu, který vyplnilo 157 absolventů základní školy. Výsledky dopadly lépe než v případě žáků. Navrhli jsme kroky pro zvýšení finanční gramotnosti, mezi které patří například navýšení hodinové dotace její výuky. 1
There were about 6.7 % of inhabitants in foreclosure in the Czech Republic in 2020. The most likely cause is population's low financial literacy whose bases we get at primary school. So we asked whether pupils really learn financial literacy at primary school. We found data for teaching plan in the framework educational programme. We realised, using a questionnaire for teachers, among other things that the number of lessons dedicated to financial literacy is really low. We verified fulfilment of framework educational programme by a test for primary school pupils which was completed by 113 pupils. It showed that they have very low knowledge of financial literacy. Then, we evaluated the situation after primary school through the same test which was filled in by 157 people who completed primary school. The results were better than in case of pupils. Finally, we suggested steps for increasing financial literacy, for instance raising the number of lessons. 1