Mediální výchova pro žáky prvního stupně základních škol
Media education of first elementary school children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127700Identifiers
Study Information System: 229370
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mediální gramotnost, mediální výchova, základní škola, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, žáciKeywords (English)
Media literacy, media education, primary school, Framework Educational Program for Primary Education, pupilsPráce Mediální výchova pro žáky prvního stupně základních škol, vychází z potřeby prozkoumat současnou situaci výuky mediální výchovy. Na základě dokumentů Rámcový vzdělávací program a na něj navazující Doporučené očekávané výstupy, probíhá na českých školách mediální výchova ve formě průřezového tématu. Teoretická část této práce představuje tyto dokumenty společně s dalším legislativním ohraničením. Předkládá také souhrn historického vývoje mediální výchovy. Uvedeny jsou i nejvýznamnější výukové materiály, které vznikly v průběhu posledních let. Je tomu již přes deset let, co došlo k vytvoření zásadních dokumentů, kterými jsou Rámcový vzdělávací program a Doporučené očekávané výstupy, které ovlivňují podobu výuky mediální výchovy. Existuje řada prací, které zkoumají vliv těchto změn, a popisují potřeby žáků a učitelů. Cílem práce, je zaměřit se na situaci na prvním stupni, která nebývá tak často zpracována. Výzkumná část této práce má za cíl, přinést podrobnější pohled na situaci v konkrétní třídě pražské základní školy. Na základě Doporučených očekávaných výstupů byly vypracovány otázky, které mají ověřit znalosti a dovednosti, které dokument požaduje. Hloubkové rozhovory jsou tvořeny aktivitami a audiovizuálními ukázkami.
Master thesis Media education of elementary school children, was written because of the need to analyze the current situation of media education. Media education at Czech schools is based on normative materials released by the government - Rámcový vzdělávací program and Doporučené očekávané výstupy. The theoretical part of this study introduces these the above mentioned materials and other legislative documents. It also brings a summary of historical development of media education and a list of the most important education materials, which were written in the past twenty years. For more than ten years Czech schools have been influenced by normative materials, which define how media education should be taught. The aim of this thesis is to focus on primary school children at the age of 9 to 11 years. A practical part of this study brings a detailed look at one class in a Prague based school. Interviews with pupils were based on outputs from normative materials Doporučené očekávané výstupy. The author's aim was to verify if children's knowledge of media corresponds to the said materials. Part of the in-depth interviews are samples of audiovisual materials and other activities.