Efektivita reklamních sdělení dle umístění v různých mediatypech z perspektivy mladých konzumentů médií
Effectivity of advertising in different types of media in perspective of young media consumers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127642Identifiers
Study Information System: 229218
Collections
- Kvalifikační práce [18142]
Author
Advisor
Referee
Ortová, Nina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociální sítě, efektivita reklamy, reklama, reklamní argumenty, Instagram, obliba Instagramu, pokles čtenosti tištěných médií, lifestylové časopisy, způsob čteníKeywords (English)
Social media, lifestyle magazines, advertising, online advertising, rise of Instagram, media consuming, young media consumersPřítomnost sociálních médií, stále rostoucí základna jejich uživatelů i čas, který na něm tráví, zásadně mění proces konzumace médií před vznikem webu 2.0. Právě Instagram je jednou z těchto sociálních sítí, jejíž obliba stále stoupá. Další z platforem, která byla primárně vytvořena za účelem propojit lidi mezi sebou a umožnit jim snadněji spolu komunikovat, nyní díky svému prokazatelnému potenciálu oslovit spoustu lidí představuje reklamní prostor, kterého zadavatelé reklam hojně využívají. Sociální média tak rozšířila dosud využívané reklamní kanály k oslovení cílového publika, mezi kterými jsou i lifestylové časopisy. Společně tato dvě média představují zástupce tradičních tištěných a nových médií, jejichž obsah i účel se podobají - mají čtenáře pobavit a nabídnout mu zábavu. Otázkou, na kterou se tato práce snaží najít odpověď, je, zdali mladí uživatelé, kteří se narodili, či částečně vyrůstali v době digitální a představují skupinu, jíž každodenní součástí je internet již od útlého věku, jsou kromě uživatelů sociálních médií také čtenáři tisku, v tomto případě konkrétně lifestylových časopisů, jak vnímají reklamu v obou typech těchto médií a který z těchto dvou kanálů je z hlediska efektivity vhodnější k umístění reklamy. Ačkoli mladí lidé prokazatelně tráví na sociálních sítích mnoho času a...
The presence of social media, the growing base of their users and the time they spend on them fundamentally changes the process of media consumption before the emergence of Web 2.0. Instagram is one of these social networks, whose popularity is still growing. Another of the platforms, which was primarily created to connect people with each other and make it easier for them to communicate with each other, is now, thanks to its demonstrable potential to reach many people, an advertising space that advertisers use extensively. Social media has thus expanded the offer of advertising channels used so far to address the target publication, including lifestyle magazines. Together, these two types of media are the representatives of traditional and new media which are resemble each other for its type of content they offer. They both serve as an entertaining tool for the readers. The questions that this work seeks to answer are whether young users who were born or partially grew up in the digital age are beside being Internet users on a daily bases from an early age also readers of press, in this case, specifically lifestyle magazines. Second question is how they perceive advertising in both types of these media and which of these two is more suitable for advertising placement. Even though young people...