Možnost pedagogické podpory u dvou žáků mladšího školního věku v tělesné výchově na alternativní škole
Possibility of pedagogical support for two pupils of younger school age in physical education at an alternative school.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126709Identifiers
Study Information System: 225526
Collections
- Kvalifikační práce [8434]
Author
Advisor
Consultant
Půlpán, David
Vařeková, Jitka
Referee
Kotlík, Kamil
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
IVP - individuální vzdělávací plán, testová baterie MABC-2, SVP - speciální vzdělávací potřeby, epilepsie, ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou, zrakové postižení, Waldorfská školaKeywords (English)
IVP - individual training plan, MABC-2 test battery, SVP - special educational needs, epilepsy, ADHD - attention deficit hyperactivity disorder, visual impairment, Waldorf School1 Abstrakt Název: Možnost pedagogické podpory u dvou žáků mladšího školního věku v tělesné výchově na alternativní škole. Cíle: Cílem práce je zkoumání možností pedagogické podpory v rámci tělesné výchovy u dvou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ Waldorfské Jinonice. Metodika: Práce je založena na teoreticko-empirických metodách. Výzkumný soubor byl tvořen dvěma žáky se SVP. Jednalo se o dívku a chlapce ve věku 9 let. Intervence spočívala v diagnostice, vytvoření individuálního vzdělávacího plánu a následném sledování žáků po dobu jednoho měsíce. Proběhlo celkem 8 cvičebních jednotek na ZŠ Waldorfské Jinonice. Výsledky: Již po měsíci se ukázalo, že vytvoření a naplnění IVP má pozitivní vliv na motoriku dětí ve Waldorfské škole. Pomocí testové baterie MABC-2 jsem zjistila, že u dívky i chlapce došlo ke zlepšení v rovnováze, míření a chytání i u manuálních dovedností. Klíčová slova: IVP - individuální vzdělávací plán, testová baterie MABC-2, SVP - speciální vzdělávací potřeby, epilepsie, ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou, zrakové postižení, Waldorfská škola.
Title: Possibility of pedagogical support for two pupils of younger school age in physical education at an alternative school. Objectives: The aim of the work is to explore the possibilities of pedagogical support in the framework of physical education for two pupils with special educational needs at the Waldorfská Jinonice primary school. Methods: The thesis is based on the theoretical-empirical methods. The research consisted of two pupils with SVP. This was a girl and a boy aged 9. The intervention consisted of diagnosis, the creation of an individual training plan and the follow-up of pupils for one month. There were 8 exercise unit in total at the Waldorf Jinonice Primary School. Results: After a month, the creation and fulfilment of IVP proved to have a positive effect on the motor skills of children at the Waldorf School. Using the MABC-2 test battery. I found that both girls and boys had improvements in balance, aiming and catching as well as manual skills. Keywords: IVP - individual training plan, MABC-2 test battery, SVP - special educational needs, epilepsy, ADHD - attention deficit hyperactivity disorder, visual impairment, Waldorf School.